- Side 366 -
telsesloven (til andre end den registrerede), skal sikre sig, at meraktindsigten er forenelig med bestemmelserne i navnlig forordningens artikel 6, 9 og 10 og databeskyttelseslovens §§ 6-8, sammenlign også Kristian Korfits Nielsen og Anders Lotterup, Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven (1. udgave, 2020), side 195.
(...)
...herunder regler om tavshedspligt og persondatalovens regler (dvs. navnlig persondatalovens §§ 6-8). I lovforslaget, der ligger til grund for lovændringen – jf. L 69, FT 2017-18 – er det i de specielle bemærkninger til ændringen af § 14, stk. 1, 2. pkt., anført, at der alene »er tale om en justering af lovteknisk karakter, som ikke ændrer på gældende ret«.
...1-4. Derimod vil databeskyttelsesforordningen artikel 5-10 og databeskyttelseslovens §§ 5-8 have betydning for de pågældende organers mulighed for at videregive personoplysninger som led i meroffentlighed, ligesom eventuelle særlige tavshedspligtbestemmelser inden for det pågældende område kan begrænse organernes adgang til at meddele meroffentlighed.
- Side 369 -
...behandlingsreglerne i lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger. I den forbindelse bemærkes, at det forhold, at en sag er undtaget fra aktindsigt, ikke i sig selv indebærer, at alle oplysninger, der indgår på sagen, er tavshedsbelagte, jf. også FOB 2005, side 253 vedrørende oplysninger, der indgår i konkrete personalesager.
- Side 370 -
...offentlighedsloven. Det skal dog samtidig bemærkes, at regler i anden lovgivning, herunder navnlig reglerne om tavshedspligt i forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, samt navnlig reglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 6, 9 og 10 og databeskyttelseslovens §§ 6-8, vil kunne være til hinder for, at der sker udlevering af oplysninger fra kalenderen.