- Side 323 -
...identifikation ved at give oplysninger om den afskedigedes navn og fødselsdato. Arbejdsgiveren var således ikke berettiget til at sende personnummeret til en fagforening, som medarbejderen ikke var medlem af, uden medarbejderens samtykke. Dette må også være tilfældet efter databeskyttelsesloven og gælde både for private og offentlige arbejdsgivere.
- Side 324 -
...oprettet ved lov eller i henhold til lov, og selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet på privatretligt grundlag, og som udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentlig tilsyn og intensiv offentlig kontrol. Der henvises til kapitel 12, afsnit 2. og private.
(...)
Det følger af databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, at den offentlige forvaltning ikke må behandle oplysninger om strafbare forhold, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver.
(...)
...2, omfatter den offentlige forvaltnings videregivelse af oplysninger om strafbare forhold. Reglen omfatter både videregivelse til private og til andre offentlige myndigheder. Adgangen til at videregive oplysninger om strafbare forhold til private er mere begrænset end adgangen til at videregive sådanne oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder.
(...)
En offentlig arbejdsgiver/dataansvarlig kan efter databeskyttelseslovens § 8 videregive oplysninger om strafbare forhold, hvis
(...)
- Side 325 -
...overstiger hensynet til medarbejderens interesse. Det må antages, at en berettiget interesse forudsætter, at det er af afgørende betydning for arbejdsgiveren, herunder eventuelt henset til stillingens særligt betroede karakter, at medarbejderen ikke har begået et strafbart forhold, eller at den ansatte skal politianmeldes af den offentlige arbejdsgiver.
(...)
...på indgivelse af politianmeldelse. Det kan være tyveri fra arbejdspladsen eller andre former for berigelsesforbrydelser, vold, hærværk etc. Det kan også være nødvendigt med fortsat behandling efter indgivelse af politianmeldelse, for eksempel med henblik på at genopfriske hukommelsen i forbindelse med en senere afgivelse af vidneforklaring i retten.
(...)
- Side 326 -
Desuden er der fastsat en generel regel i databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, hvorefter der kan ske behandling i de situationer, hvor betingelserne for behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a), c), d), e) eller f), er opfyldt (de almindelige regler om behandling af følsomme oplysninger).
- Side 347 -
...forhold i forbindelse med tv-overvågning (for eksempel optagelser af genkendelige personer, der udfører tyveri, udøver hærværk eller vold), skal hjemmelen findes i databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 2. pkt., eller databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f).
- Side 368 -
Hvis for eksempel en medarbejder i politiet foretager opslag på en borger i kriminalregisteret, vil sagen skulle behandles efter databeskyttelsesforordningens artikel 5 og artikel 6, stk. 1, samt databeskyttelseslovens § 8.