Bøger, som nævner Medieansvarsloven § 27

Betydningen af medieansvarsloven

- Side 553 -

...”redaktøren”. Desuden udvider loven redaktørens ansvar til at agere ”bagstopper” i tilfælde, hvor den primært ansvarlige er lovet anonymitet eller i øvrigt ikke kan drages til ansvar.4040. Se uddybende Sandfeld Jakobsen & Schaumburg-Müller, Medieretten, 2. udg. (2020) s. 423 ff. Lovgivningens almindelige medvirkensregler er herved reelt sat ud af kraft.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fastslår medieansvarslovens § 27, at såvel den, der har ladet en annonce indrykke, som den, der har bistået hermed, ”er ansvarlig for indholdet heraf efter lovgivningens almindelige regler”. I forhold til redaktøren er denne ”medansvarlig for indholdet af annoncer efter lovgivningens almindelige regler”. Essensen af § 27 er, at medieansvarslovens særlige

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 554 -

...tilsvarende j.nr. 08/05902, hvor et dagblads omtale af en udenlandsk bingoside på sin hjemmeside fremstod som en redaktionelt bearbejdet tekst, men i virkeligheden var en betalt reklame. Den ansvarshavende chefredaktør vedtog en bøde på 10.000 kr., jf. markedsføringslovens § 4, jf. § 30, stk. 3, jf. medieansvarslovens § 27. Ligeledes j.nr. 12/00294.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kritik af mediet (der som nævnt er lovens eneste pligtsubjekt). Sådanne administrative påtaler reguleres ikke af medieansvarsloven, der først og fremmest omfatter sanktionsmidlerne straf og erstatning, dvs. sanktioner fastsat af domstolene. Efter Højesterets dom i U 2018.651 H omfatter medieansvarsloven dog også forbudshandlinger og lignende sanktions-

Læs på Jurabibliotek