Bemærk, at § 3 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 3, om det har en betydning.
- Side 66 -
...menighedsrådsvalglovens § 3, stk. 1, jf. § 2, stk. 1. Valgmenighedsmedlemmer, personer, der er under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, præster ansat i folkekirken og de fleste kirkefunktionærer (for så vidt angår den menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested) er dog ikke valgbare, jf. lovens § 3, stk. 1, jf. § 2, stk. 2 og 3, samt § 3, stk. 2 og 3.
(...)
...der efter nogle nærmere procedureregler afgør valgbarhedsspørgsmålet, jf. lovens § 3, stk. 6-10. Menighedsrådets afgørelse kan påklages til biskoppen, hvis afgørelse kan påklages til Kirkeministeriet, jf. stk. 11. Klage har opsættende virkning og kan i øvrigt ikke finde sted senere end 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt klageren, jf. stk. 12.
(...)
- Side 67 -
...modsat fald ville det heller ikke have været nødvendigt med den ovenfor nævnte decorumbestemmelse i menighedsrådsvalglovens § 3, stk. 10, jf. stk. 4; se også betragtningerne straks nedenfor. Menighedsrådet træffer afgørelse efter bestemmelsen, og menighedsrådets afgørelse kan påklages til biskoppen, hvis afgørelse kan påklages til Kirkeministeriet.
(...)
- Side 68 -
...tilstrækkeligt decorum, hvis bedømmelse – ligesom præsternes (og øvrige ansatte) – beroede på en mere fri vurdering. Menighedsrådsløftet må antages stadig at have indvirkning ved anvendelsen af menighedsrådsvalglovens § 3, stk. 4, og § 3 a (og evt. menighedsrådslovens § 15, stk. 4).167167. Jf. betragtningerne ovenfor, afsnit 2.3.4, vedrørende præsteløftet.
(...)
...alene de objektive valgbarhedsbetingelser i menighedsrådsvalgloven. Ud fra en almindelig ordlydsfortolkning er dette imidlertid ikke tilfældet.168168. Således må – ud fra en ordlydsfortolkning – også f.eks. decorumreglen i menighedsrådsvalglovens § 3, stk. 4, gælde. Imidlertid er der ikke i økonomiloven indsat procedureregler for reglens anvendelse.