- Side 314 -
...dens vilkår overtrædes groft eller gentagne gange – uanset at dette ikke fremgår udtrykkeligt af loven.7373. Det skal dog understreges, at tilbagekaldelse – uanset om der findes lovbestemmelser herom – ikke kan ske uden videre ved vilkårsovertrædelse, jf. Jørgen Mathiassen i Garde m.fl.: Forvaltningsret – almindelige emner, 4. udg. (2004), s. 637 f.
- Side 343 -
...retten.205205. Se Haagen Jensen i Garde m.fl.: Forvaltningsret – almindelige emner, 2. udg. (1989), s. 472 f., om dommen. Se også Frihagen: Forvaltningsrett III, s. 49 f., og Eckhoff og Smith: Forvaltningsrett, s. 315, samt Jan Fridthjof Bernt og Ørnulf Rasmussen: Frihagens Forvaltningsrett, Bd. 1, 2. utg., s. 334 f., om forskellige tungtvejende hensyn.
- Side 352 -
...Kan eksempelvis det forhold, at en myndighed ved udstedelse af en tilladelse til at tilføre et vandløb et stof, jf. miljøbeskyttelseslovens § 27, stk. 3, vidste eller burde have vidst, at det pågældende stof er sundhedsfarligt, nu efterfølgende, hvor myndigheden er blevet opmærksom på problemet, i sig selv hindre, at tilladelsen kan tilbagekaldes?
- Side 356 -
...efterfølgende viser sig, at de pågældende stoffer er langt mere skadelige for menneskers og dyrs sundhed end oprindeligt antaget, kan miljømyndigheden næppe anføre en tilstrækkelig begrundelse for at undlade at tilbagekalde udledningstilladelsen. I denne situation er der altså ud fra ovenstående undtagelsesvis opstået en pligt til tilbagekaldelse.