- Side 48 -
...disse tilfælde vedrører lovhjemlet delegation, jf. herom nærmere nedenfor E, men der kan også være tale om originær kompetencefastsættelse.9999. Se f.eks. miljøbeskyttelseslovens § 40, hvorefter ministeren fastsætter regler om, hvorvidt kommunalbestyrelsen eller ministeren skal have kompetence til at foretage godkendelse af forurenende virksomhed.
- Side 54 -
...kompetencen. Ombudsmanden henviste imidlertid til, at ministeren som den øverste ansvarlige såvel i konkrete tilfælde som generelt kan tilbagekalde sin delegation, hvis der er en saglig grund til det. Delegationen var dog her sket ved et cirkulære. og dette gælder formentlig også, selv om der er tale om delegation ved bekendtgørelse med hjemmel i lov.
(...)
...forurenende virksomhed. Bestemmer loven derimod som naturbeskyttelseslovens § 70, at miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed (styrelse mv.) til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, må forholdet opfattes således, at loven som udgangspunkt har tildelt ministeren en kompetence og samtidig