- Side 409 -
...erstatte den generelle regulering af støj og andre gener fra metrobyggeriet efter kommunens forskrifter for anlægsaktiviteter med påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42 til de enkelte metrobyggepladser. I efteråret 2012 meddelte kommunen derfor påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42 til Metroselskabet om støjkrav til de enkelte metrobyggepladser.
(...)
...rammeafgørelsen var det anført, at hensynet til fremdriften i metrobyggeriet begrundede en fravigelse af de almindelige støjgrænser under hensyntagen til, at naboerne kunne få tilkendt kompensation fra Ekspropriationskommissionen, der forudsattes i en principafgørelse at fastsætte rammer for kompensation, inden der ved påbud kunne meddeles lempede støjvilkår.
- Side 410 -
...virkninger af påbuddet. Samtidig anmodede BoM om, at klagen blev tillagt opsættende virkning med henvisning til, at der ikke var grundlag for at anvende undtagelsen i miljøbeskyttelseslovens § 78, stk. 2. Natur- og Miljøklagenævnet tiltrådte den 31. juli 2013, at klagen havde opsættende virkning (MAD 2013.2026) – se ndf. 5.3 om opsættende virkning.
(...)
- Side 411 -
...af rammeafgørelse var ugyldige (se ndf. 5.1). Samme dag ophævede nævnet påbuddet med lempede støjvilkår for Nørrebroparken (MAD 2014.53) grundet mangelfulde støjvurderinger, idet nævnet samtidig afviste, at der ved meddelelse af påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42 kan tages hensyn til, om naboerne modtager økonomisk kompensation for ulemperne.
(...)
Ophævelsen af påbuddene gav anledning til, at Københavns Kommune den 6. februar 2014 meddelte midlertidige strakspåbud til de enkelte byggepladser efter miljøbeskyttelseslovens § 42, jf. § 78, stk. 1, hvor de hidtidigt gældende støjgrænser med mindre afvigelser blev videreført. Disse strakspåbud blev ikke anket af BoM eller andre naboer.
(...)
...miljøbeskyttelseslovens § 42, jf. § 78, stk. 1. Påbuddet blev påklaget af naboerne til Marmorkirken (BoM) med anmodning om opsættende virkning af klage. Natur- og Miljøklagenævnet afviste den 11. april 2014 anmodningen om opsættende virkning med henvisning til, at påbuddet kun var gældende i 20 dage, og påbuddet ikke tillod aften- og natarbejde (MAD 2014.141).
(...)
Den 23. april 2014 meddelte kommunen et nyt påbud til byggepladsen ved Marmorkirken med henvisning miljøbeskyttelseslovens § 42. Påbuddet blev på ny påklaget af BoM, hvorefter kommunen den 7. maj 2014 be-
(...)
- Side 412 -
...juni 2014 gav Natur- og Miljøklagenævnet BoM delvist medhold, idet nævnet ophævede den i påbuddet indeholdte ttilladelse til aftenarbejde med støjgrænser på 80 dB(A), da der ikke efter miljøbeskyttelseslovens § 42 kan tillades så sundhedsskadelig støj uanset den samfundsmæssige interesse i en rettidig færdiggørelse af metrobyggeriet (MAD 2014.194).
- Side 414 -
...beslutning af 19. juni 2013 som ugyldig. Beslutningen kan efter nævnets afgørelse således ikke udgøre Københavns Kommunes administrationsgrundlag, når afgørelser efter miljøbeskyttelseslovens § 42 skal træffes. Påbud, som Københavns Kommune allerede har udstedt på baggrund af Borgerrepræsentationens beslutning, er ligeledes ugyldige.« (mine fremhævelser).
- Side 416 -
...anledning til mest presseomtale, ligesom dette forhold indgik som en central begrundelse for at ophæve naboernes klageret ved ændringen af Cityringloven i juni 2014. Årsagen var tilsyneladende, at det kom bag på både Metroselskabet, Københavns Kommune og Transportministeriet, at klager over påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42 har opsættende virkning.
- Side 418 -
...VVM-indsigelsen alene vedrørte påbuddet efter miljøbeskyttelseslovens § 42 fra juli 2013. Dette betød, at BoM’s indsigelse alene gik på, at Københavns Kommune skulle have gennemført en VVM-screening af miljøvirkningerne af de lempede støjvilkår for metrobyggeriet ved Marmorkirken, før kommunen meddelte påbud i juli 2013 vedrørende denne bestemte byggeplads.
(...)
- Side 419 -
...om VVM-reglernes anvendelse, når projektændringer i form af ændrede miljøvilkår tillades ved påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42. Da det sidste ikke var et tema i den efterfølgende retssag, savnes der fortsat en klarhed om VVM-reglernes anvendelse forud for meddelelse af påbud, der ændret et projekt efter en forudgående ansøgning fra bygherren.