- Side 67 -
Miljøoplysningslovens § 1, stk. 1, omfatter også de private organer, institutioner og virksomheder, som er omfattet 1985-offentlighedsloven. Dette gælder bl.a. de energiforsyningsvirksomheder, der er opregnet i § 1, stk. 2, i 1985-offentlighedsloven.
- Side 68 -
...miljøoplysningslovens organisatoriske anvendelsesområde til at omfatte alle større vandselskaber uanset ejerskab og kontrol. Mindre vandselskaber vil dog stadig kunne være omfattet af miljøoplysningsloven, hvis de er omfattet af 1985-offentlighedsloven (miljøoplysningslovens § 1, stk. 1) eller er underlagt offentlig kontrol (miljøoplysningslovens § 1, stk. 2).
- Side 74 -
...omfatter de kommunale fællesskaber, der skal godkendes efter § 60 i den kommunale styrelseslov, idet disse fællesskaber er omfattet af 1985-offentlighedsloven. Se herved Offentlighedskommissionens betænkning nr. 1510/2009, s. 263. Dette gælder, uanset om de betegner sig som interessentskaber, andelsselskaber eller lignende privatretlige betegnelser.
...1985-offentlighedslovens § 1, stk. 2, er disse energiforsyningsvirksomheder således direkte omfattet af 1985-offentlighedslovens anvendelsesområde. Dette gælder, hvad enten de er oprettet eller ejet af det offentlige eller er privatejede, og uanset hvordan de retligt er organiserede. Det har heller ikke betydning, om de er underlagt offentlig kontrol.
- Side 80 -
...1985-offentlighedslovens anvendelsesområde, og miljøoplysningslovens § 1, stk. 1, omfatter således hverken de almindelige domstole (Højesteret, landsretterne, byretterne samt Sø- og Handelsretten og Tinglysningsretten) eller de specielle domstole som f.eks. Arbejdsretten, boligretterne, Rigsretten og Tjenestemandsretten. Det samme gør sig gældende for faglig voldgift.
- Side 82 -
...eller Folketingets Ombudsmand en del af den offentlige forvaltning. Ingen af disse institutioner er således omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Om de særlige offentlighedsordninger, der er fastsat for Folketinget, Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand, henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 140 f.
- Side 83 -
1985-offentlighedsloven gælder alene for danske myndigheder. Således er udenlandske myndigheder eller internationale organisationer ikke omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1, uanset at myndighederne eller organisationerne er bosiddende i Danmark.
- Side 84 -
...forvaltning og dermed være omfattet af 1985-offentlighedsloven og miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Dette gælder, hvis følgende kriterier er opfyldt: »[1] de udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og [2] derved er undergivet intensiv offentlig regulering, kontrol og tilsyn [nummerering tilføjet]«, jf. bl.a. FT 1985/86, tillæg A, sp. 203.
- Side 86 -
...bredere organisatorisk anvendelsesområde, jf. denne lovs § 3, stk. 1, nr. 3, og §§ 4 og 5, end 1985-offentlighedsloven. Dette forhold har ikke betydning for, hvilke organer der er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1, idet miljøoplysningslovens udtrykkeligt henviser til 1985-offentlighedsloven, jf. miljøoplysningslovens § 6, stk. 2, 1. pkt.
- Side 87 -
...Folketingets Ombudsmand og klagenævn er en række organer blevet anset for omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2. Det drejer sig bl.a. om Sund og Bælt A/S og Femern Bælt A/S (MAD 2019.72), Metroselskabet A/S (Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 1. maj 2009, sag 18/05250, samt Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 30. marts 2021,
(...)
- Side 88 -
...at kritisere afgørelsen, jf. FOB 2021-12. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt i afgørelse af 9. september 2019 (sag 19/04529), at Danske Regioner ikke er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, og tilsvarende i afgørelse af 27. januar 2021 (sag 21/00409) for så vidt angår KL. De væsentligste af de nævnte afgørelser er omtalt nærmere nedenfor.
(...)
- Side 89 -
Ved en sammenligning af definitionen af offentlige myndigheder i Aarhuskonventionen med anvendelsesområdet for miljøoplysningsloven kan det konstateres, at konventionen har en tredelt definition, mens miljøoplysningslovens § 1 alene har to kategorier af omfattede organer (stk. 1 og 2).
- Side 90 -
MAD 2017.349 Miljø- og Fødevareklagenævnet udtalte, at Danmarks Miljøportal var omfattet af miljøoplysningsdirektivets artikel 2, nr. 2, litra c, og efter princippet om EU-konform fortolkning dermed også miljøoplysningslovens § 1, stk. 2.
Som det fremgår ovenfor, skal miljøoplysningslovens § 1 fortolkes i lyset af definitionen af myndighedsbegrebet i Aarhuskonventionen (artikel 2, nr. 2,
(...)
- Side 91 -
At miljøoplysningslovens § 1 skal fortolkes i lyset af definitionen af myndighedsbegrebet i Aarhuskonventionen og miljøoplysningsdirektivet indebærer ikke, at miljøoplysningsloven kun omfatter de organer, der er omfattet af konventionen og direktivet.
(...)
Miljøoplysningslovens § 1 omfatter således ikke alene alle organer, der er omfattet af konventionen og direktivet, men også de yderligere organer, der er omfattet af 1985-offentlighedslovens § 1, men som falder uden for myndighedsbegrebet i konventionen og direktivet.
(...)
...kontrolforhold. Et sådant privatejet energiforsyningsselskab, der hverken har særlige beføjelser eller er kontrolleret af det offentlige, vil således være omfattet af miljøoplysningslovens organisatoriske anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1. Det pågældende selskab vil derimod falde uden for Aarhuskonventionens og miljøoplysningsdirektivets myndighedsbegreb.
(...)
...vist overlap mellem organer omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1 og 2. Bestemmelsen i miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, omfatter således både små og store offentligt kontrollerede energiforsyningsvirksomheder. De store energiforsyningsvirksomheder, som er underlagt offentlig kontrol, vil således være omfattet af både § 1, stk. 1 og stk. 2.
- Side 92 -
...indebærer, at myndigheder, som er omfattet af 1985-offentlighedslovens § 1, allerede af denne grund er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Se også FOB 2006.529, hvor ombudsmanden som tidligere nævnt fandt, at IØ Fonden var omfattet af offentlighedsloven, og at det derfor var utvivlsomt, at fonden også var omfattet af miljøoplysningsloven.
(...)
- Side 93 -
...for Tværfagligt Samarbejde under Finansministeriet er sidsteinstans for uenigheder mellem samarbejdsparterne, måtte Staten anses for at have en sådan afgørende indflydelse på DMP’s handlinger, at staten havde kontrol i overensstemmelse med miljøoplysningsdirektivets artikel 2, nr. 2, litra c, jf. EU-Domstolens fortolkning i sag C-279/12, Fish Legal.
(...)
...hvis aktiviteter kan have indflydelse på miljøet, og hvor det offentlige igennem ejerskab har en bestemmende indflydelse. Nævnet fandt, at EKF Danmarks Eksportkredit var underlagt offentlig kontrol, idet virksomheden ved lov var etableret som en selvstændig offentlig virksomhed under Erhvervsministeriet, jf. § 3 i lov om EKF Danmarks Eksportkredit.
(...)
...juridiske personer, der har offentligt ansvar for eller udøver offentlige funktioner eller tjenesteydelser i relation til miljøet, og som er underlagt offentlig kontrol. Det følger af lovbemærkningerne til bestemmelsen, at udtrykket »offentlige tjenesteydelser« bl.a. indebærer, at offentlige forsyningsområder, såsom affaldsområdet, trafikområdet og
(...)
- Side 94 -
...offentligretlige forskrifter i form af bl.a. miljøgodkendelse, kan efter nævnets opfattelse ikke føre til, at Solrød Bioenergi ApS er underlagt offentlig kontrol i bestemmelsens forstand. Miljø- og Fødevareklagenævnet har derfor heller ikke på denne baggrund kompetence til at behandle den aktuelle klage over afslag på aktindsigt, jf. miljøoplysningslovens § 4 a.«
(...)
Miljøklagenævnet afviste klage over Danmarks Naturfredningsforenings afslag på aktindsigt i projekt om indfangning og genudsætning af odder, da foreningen ikke var omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, i forhold til dette projekt. Nævnet lagde vægt på, at foreningen er en privat organisation, at odderprojektet udførtes på foreningen eget initiativ, og
- Side 95 -
Begrebet »offentlige funktioner eller tjenesteydelser i relation til miljøet« anvendes i miljøoplysningsdirektivets artikel 2, nr. 2, litra c. Begrebet er ordret gentaget i miljøoplysningslovens § 1, stk. 2. Aarhuskonventionens artikel 2, nr. 2, litra c, har en lidt anderledes ordlyd, men betydningen er den samme.
(...)
- Side 96 -
...kommercielle forsikrings- og kapitalmarked normalt ikke påtog sig en risiko af den pågældende art, og at et tilsagn om sådan kunne være afgørende for, hvorvidt et projekt med relation til miljøet blev iværksat. EKF Danmarks Eksportkredit havde i den forbindelse ligeledes mulighed for at påvirke, hvorledes et sådant projekt blev udformet og administreret.
(...)
...tjenesteydelser i relation til miljøet. Miljø- og Fødevareklage-nævnet lagde særlig vægt på, at Danske Regioner var en politisk interesseorganisation, hvis primære opgave var at bistå medlemmernes fælles interesser over for beslutningstagere nationalt og internationalt. Se tilsvarende afgørelse af 27. januar 2021 (sag 21/00409) for så vidt angår KL.
(...)
...naturbeskyttelse, miljøvurderinger m.v. Der blev også lagt vægt på, at ADP A/S er et kommunalt ejet aktieselskab, og hvor ejerkommunerne som følge heraf bl.a. havde bestemmende indflydelse på selskabets generalforsamlinger, samt at ejerkommunerne ifølge selskabets vedtægter efter hvert kommunalvalg skulle udpege tre ud af seks medlemmer til selskabets bestyrelse.
(...)
- Side 97 -
...faste ejendomme på et forretningsmæssigt og konkurrenceudsat grundlag, og at selskabet selv bærer den forretningsmæssige risiko ved aktiviteterne, hvorfor aktiviteterne i selskabet ikke sker med henblik på at udøver offentlige funktioner eller tjenesteydelser. Folketingets Ombudsmand fandt ikke grundlag for at kritisere afgørelsen, jf. FOB 2021-12.
...umiddelbart op til, at loven alene kan finde anvendelse på dele af de omfattede organers virksomhed. At bestemmelsen skal forstås på denne måde, er dog lagt til grund i den nedenfor omtalte MAD 2004 749, hvor Miljøklagenævnet fandt, at det kun var visse dele af en odderplejestations virksomhed, der var omfattet af miljøoplysningslovens anvendelsesområde.
(...)
- Side 98 -
...oplysninger om styregruppens stillingtagen til, hvad der skulle ske med levedygtige dyr, som ikke blev genudsat. Odderplejestationens oplysninger vedrørende selve plejefunktionen og dyr, der ikke var indbragt som led i realiseringen af forvaltningsplanen, var derimod ikke tilvejebragt som led i en virksomhed, der var omfattet af lovens § 1, stk. 2.
- Side 224 -
...visitationspligt i forvaltningslovens § 7, stk. 2, hvorefter en forvaltningsmyndighed, der fejlagtigt modtager en henvendelse, så vidt muligt skal videresende denne til rette myndighed. Bestemmelsen udvider dog kredsen af forpligtede til ikke bare at omfatte forvaltningsmyndigheder, men også de organer, som er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2.
- Side 229 -
meddelt af et organ omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, eller af forsyningsvirksomheder m.v. omfattet af lovens § 1, stk. 1.
(...)
...omfatter visse, større forsyningsvirksomheder vedrørende el-, naturgas- og varmeforsyning. Afgørelser fra disse forsyningsvirksomheder vil således kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Med hensyn til en nærmere afgrænsning af, hvilke organer og forsyningsvirksomheders afslag, der kan påklages, henvises til kommentaren til § 1, stk. 1 og 2.
(...)
...miljøoplysningslovens § 4 a. DSB Ejendomsudvikling A/S var som aktieselskab ikke en del af den offentlige forvaltning og var heller ikke i øvrigt omfattet af § 1 i 1985-offentlighedsloven. Selskabet var dermed ikke omfattet af miljøoplysningsloven (eller Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence) i kraft af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Med hen-
(...)
- Side 230 -
FOB 2021-12 syn til miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, havde ombudsmanden ikke bemærkninger til, at Miljø- og Fødevareklagenævnet havde vurderet, at DSB Ejendomsudvikling A/S ikke er et organ, der har offentligt ansvar for eller udøver offentlige funktioner eller tjenesteydelser i relation til miljøet.
(...)
...begæringen om aktindsigt vedrører, jf. miljøoplysningslovens 4, stk. 6, 2013-offentlighedslovens § 37, stk. 1, og forvaltningslovens § 16, stk. 4. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt herefter, at der ikke i det foreliggende tilfælde var anmodet om aktindsigt i en sag, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse, som vil kunne påklages til nævnet.
(...)
...stk. 1, på tilsvarende vis som øvrige dele af den offentlige forvaltning og tilføjede, at en klage over udøvelsen af kommunale § 60-fællesskabers virksomhed, herunder overholdelse af lovgivningen, er tilsynsspørgsmål, som henhører under Ankestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 48, stk. 1. Se tilsvarende afgørelse af 11. marts 2019 (sag 18/09464).
(...)
...aktindsigt i forbindelse med 2013-offentlighedslovens ikrafttræden den. 1. januar 2014. Nævnet bemærkede videre, at Danske Regioner ikke var omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, idet Danske Regioner ikke havde offentligt ansvar for eller udøvede offentlige funktioner eller tjenesteydelser i relation til miljøet. Miljø- og Fødevareklagenævnet lagde
(...)
- Side 231 -
...2012.1614 Dong Energy var omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 2, i hvert fald med hensyn til den del af selskabets virksomhed, der er relateret til forsyningsområdet og de tjenesteydelser, som er forbundet hermed. Se også MAD 2015 394, hvor Natur- og Miljøklagenævnet ophævede og hjemviste Dong Energys afslag på aktindsigt i rapporter om miner.
- Side 251 -
Bekendtgørelsen finder efter § 1 anvendelse for myndigheder samt organer omfattet af miljøoplysningslovens § 1 i forbindelse med betaling for aktindsigt i miljøoplysninger, der er tilvejebragt som led i administrationen af regler inden for Miljøministeriets område.
...bekendtgørelsens § 3, stk. 1, bestemmes, at der for aktindsigt i miljøoplysninger, som opbevares i elektroniske databaser, lydbånd, film eller andet medie, hvorfra oplysningerne ikke udleveres på papir, kan myndigheden eller organet omfattet af miljøoplysningslovens § 1 opkræve de faktiske omkostninger ved tilvejebringelse af kopien, herunder driftsomkostninger.
- Side 255 -
...Energiministeriet, herunder departementet, styrelser m.v. samt de organer på Transport- og Energiministeriets område, der er omfattet af miljøoplysningslovens § 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse i forbindelse med betaling for aktindsigt i miljøoplysninger, der er tilvejebragt som led i administrationen af regler inden for Transport- og Energiministeriets område.