- Side 305 -
...offentliges tjeneste er dog ikke omfattet af miljøoplysningslovens anvendelsesområde, idet sådanne sager ikke vil have karakter af miljøoplysninger. Se nærmere kommentaren til miljøoplysningslovens § 3, pkt. 5.2. Anmodninger om aktindsigt i sager om ansættelse og forfremmelse i det offentliges tjeneste skal derfor ikke afgøres efter miljøoplysningsloven.
- Side 306 -
...antages, at konkrete personalesager – heller ikke i Miljøministeriet – omfattes af miljøoplysningslovens anvendelsesområde, idet sådanne sager næppe vil have karakter af miljøoplysninger. Se nærmere kommentaren til miljøoplysningslovens § 3, pkt. 5.2. Anmodninger om aktindsigt i konkrete personalesager skal derfor ikke afgøres efter miljøoplysningsloven.
- Side 307 -
...anvendelsesområde, idet disse oplysninger ikke har karakter af miljøoplysninger. Se nærmere kommentaren til miljøoplysningslovens § 3, pkt. 5.2. Anmodninger om aktindsigt i sager om ansættelse og forfremmelse i det offentliges tjeneste, herunder de i 1985-offentlighedslovens § 2, stk. 3, nævnte oplysninger, skal derfor ikke afgøres efter miljøoplysningsloven.
- Side 313 -
Anmodninger om aktindsigt efter miljøoplysningsloven kan indgives til enhver myndighed, der har oplysningerne i sin besiddelse, jf. miljøoplysningslovens § 3 og pkt. 9 i kommentaren til denne bestemmelse.
- Side 315 -
...miljøoplysningslovens § 3 og miljøoplysningsdirektivets artikel 3, stk. 1, fastslår, at retten gælder miljøoplysninger, som myndigheden er i besiddelse af eller som opbevares for den. Pligten til at foretage EU-konform fortolkning fører derved formentlig til, at den tidsmæssige udskydelse i 1985-offentlighedslovens § 5, stk. 1, nr. 1, ikke kan fastholdes.
- Side 316 -
...aktindsigtsanmodning, gælder sagsbehandlingsfristerne i miljøoplysningsloven og 1985-offentlighedsloven ikke. Det skal dog bemærkes, at der efter visse betingelser gælder en pligt til at foretage sammenstilling af allerede foreliggende oplysninger i myndighedens databaser (dataudtræk), jf. nærmere pkt. 12 i indledningen til kommentaren til miljøoplysningslovens § 3.
- Side 326 -
Det følger af 1985-offentlighedslovens § 4, stk. 1, at et dokument skal være undergivet administrativ sagsbehandling for at være omfattet af retten til aktindsigt. Dette krav finder imidlertid ikke ubetinget anvendelse i relation til miljøoplysninger, jf. nærmere pkt. 9 i indledningen til kommentaren til miljøoplysningslovens § 3.
- Side 466 -
I praksis vil særligt følsomme oplysninger omfattet af miljøoplysningslovens anvendelsesområde være helbredsmæssige oplysninger, jf. herved miljøoplysningslovens § 3, nr. 6, eller strafbare forhold (overtrædelser af miljølovgivningen).
(...)
- Side 467 -
...for menneskers sundhed og miljøet. Oplysninger om smitte med COVID-19 i minkstalde var derfor omfattet af miljøoplysningsloven, jf. herved også kommentaren til § 3, nr. 6. Det modsatte gjorde sig gældende for oplysninger om smitte med COVID-19 generelt. Se også FOB 2022-24, der bl.a. er omtalt i pkt. 5.2 i kommentaren til miljøoplysningslovens § 3.
(...)
...etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, er disse oplysninger ikke omfattet af miljøoplysningslovens anvendelsesområde, og aktindsigt i disse skal derfor afgøres efter 2013-offentlighedslovens § 30, nr. 1, jf. herved f.eks. MAD 2015.394, der er omtalt under pkt. 6 i indledningen til kommentaren til miljøoplysningslovens § 3.
- Side 471 -
stk. 1, nr. 6. Hvis dokumentet indgår i den pågældende offentligt ansattes personalesag, skal spørgsmålet om aktindsigt vurderes efter 2013-offentlighedsloven regler og ikke efter miljøoplysningsloven, jf. også pkt. 5.2 i kommentaren til miljøoplysningslovens § 3.