- Side 94 -
...offentligretlige forskrifter i form af bl.a. miljøgodkendelse, kan efter nævnets opfattelse ikke føre til, at Solrød Bioenergi ApS er underlagt offentlig kontrol i bestemmelsens forstand. Miljø- og Fødevareklagenævnet har derfor heller ikke på denne baggrund kompetence til at behandle den aktuelle klage over afslag på aktindsigt, jf. miljøoplysningslovens § 4 a.«
- Side 228 -
...meddelt afslag på aktindsigt i, ikke har karakter af miljøoplysninger, har Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke i medfør af miljøoplysningslovens § 4 a kompetence til at behandle klagen, jf. bl.a. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 9. november 2020 (sag 20/03100). Klageadgangen efter § 4 a er herudover begrænset til at vedrøre afslag, der er
(...)
- Side 229 -
...miljøoplysningslovens § 4 a. DSB Ejendomsudvikling A/S var som aktieselskab ikke en del af den offentlige forvaltning og var heller ikke i øvrigt omfattet af § 1 i 1985-offentlighedsloven. Selskabet var dermed ikke omfattet af miljøoplysningsloven (eller Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence) i kraft af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1. Med hen-
(...)
- Side 231 -
...Miljøklagenævnet afviste klage over, at Danmarks Tekniske Universitet (DTU) ikke havde givet aktindsigt i databasen Vetstat. DTU var en del af den offentlige forvaltning, og der var derfor ikke klageadgang efter miljøoplysningslovens § 4 a, men derimod efter den almindelige klageordning i lovens § 4, stk. 6. Klagen blev videresendt til Videnskabsministeriet.
- Side 238 -
...ved lov nr. 447 af 31. maj 2000 om ændring af visse miljølove (Implementering af Aarhuskonventionen m.v.). Ved indsættelsen gav bestemmelsen den, som afgav oplysningerne, mulighed for at bestemme, at oplysningerne ikke måtte offentliggøres. Se hertil FT 1999/2000, tillæg A, s. 4650 (L 170), forhandlingerne s. 3886, 7646, 8201 samt tillæg B 721, 809.