- Side 118 -
...anonymiseringsadgang imidlertid ikke anvendes på emissionsoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod Aarhuskonventionen. Anonymiseringsadgangen kan således ikke antages at give adgang til at anonymisere en domstolsafgørelse på en sådan måde, at det hemmeligholdes, hvor en emission har fundet sted. Der henvises til kommentaren til § 5 a, stk. 2.
- Side 258 -
...henvisningen i miljøoplysningslovens § 5 a, stk. 2, 1. pkt., til retsplejelovens § 41 e fastsættes, at det er retsplejelovens almindelige regler om fremgangsmåden ved behandlingen af anmodninger om aktindsigt, der skal anvendes. Efter retsplejelovens § 41, stk. 1, jf. § 41 b, stk. 1, er hovedreglen, at enhver har ret til aktindsigt i domme og kendelser m.v.
(...)
...3, og § 41 e, stk. 4, alligevel ikke anvendelse på oplysninger om emissioner, der er relevante for beskyttelsen af miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod Aarhuskonventionen. Efter Aarhuskonventionen (og miljøoplysningsdirektivet) gælder der en særlig vid adgang til aktindsigt i emissionsoplysninger. Eksempelvis vil der ikke kunne
(...)
- Side 259 -
...hemmeligholdes, hvor en emission har fundet sted. Som det er nævnt i kommentaren til § 3, nr. 2, kan der argumenteres for, at oplysninger om identiteten på de personer, der foretager en emission, udgør emissionsoplysninger og ikke blot almindelige miljøoplysninger, hvorfor der heller ikke vil være adgang til anonymisere for så vidt angår sådanne oplysninger.