- Side 39 -
...strafbare adfærd kan være ganske vanskelig at drage, og der kan være tale om en glidende overgang. Ved vurderingen af, om forholdet er så alvorligt, at grænsen er overskredet, må det tillægges betydning, om ministeren har forfulgt usaglige formål, ligesom forholdets tidsmæssige udstrækning og konsekvenser for de berørte selvsagt vil være af betydning.«
(...)
- Side 40 -
...vanskelig at drage. Med Rigsrettens dom i sagen mod fhv. udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg er der udtrykkeligt gjort op med den opfattelse, at det skulle være en betingelse for at finde en minister skyldig efter ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, at der er tale om en alvorlig lovovertrædelse, jf. herom i kapitel 8, afsnit 1.4.2.
- Side 43 -
...enkelt ord: pligtforsømmelse. Max Sørensen bemærkede i tilknytning hertil, at pligtforsømmelsen ikke behøver at være af særlig grov karakter, og at bestemmelsen lægger op til et bredere ansvarsgrundlag end straffelovens § 157, men at der rent faktisk næppe heller efter ministeransvarlighedsloven ville blive rejst tiltale for mindre væsentlige forhold.
(...)
- Side 44 -
Peter Germer anførte, efter at have gengivet indholdet af ministeransvarlighedslovens § 5, det generelle fortolkningssynspunkt, at længden af ministerens funktionsperiode og arbejdsopgavernes mere eller mindre komplicerede karakter må tages i betragtning ved afgørelsen af, om en minister i sin embedsførelse har udvist en ansvarspådragende adfærd.
(...)
- Side 45 -
...1939-forslaget som optrykt i Betænkning nr. 312, side 98 ff. Noget andet er, at der i den af Henrik Zahle nævnte situation kan tænkes at følge et ansvar direkte af ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, jf. det i Jens Peter Christensen, Ministeransvar, 1997, side 248, nævnte eksempel vedrørende aktieselskabskonstruktionens betydning for ministerens ansvar.
(...)
Ingen af de fire forfatningsretlige forfattere gjorde nogen bemærkninger om den nærmere afgrænsning af indholdet af det subjektive tilregnelseskrav om forsæt eller grov uagtsomhed, der efter ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, må stilles, for at en handling kan være ansvarspådragende for ministeren.