- Side 288 -
...indkvarteringsadministration, hvorefter der i et antal sager blev adskilt gifte eller samlevende par indkvarteret i asylsystemet, hvor den ene part var 15-17 år, i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 og under tilsidesættelse af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om saglig forvaltning, proportionalitet og sagsoplysning.«
(...)
...at beskytte mindreårige mod tvangsægteskaber og tvangssamliv. Dette er et sagligt og prisværdigt formål. Jeg finder endvidere, at Inger Støjberg har modtaget en meget mangelfuld rådgivning fra embedsmændene i Udlændingeministeriet. Hun har på denne baggrund hverken forsætligt eller groft uagtsomt overtrådt ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1.«
(...)
- Side 290 -
...menneskers lovfæstede ret til at blive forenet med deres ægtefæller, børn eller forældre, ligesom det måtte have stået ham klart, at krænkelsen, der for nogle af ansøgerne i Sri Lanka kunne få alvorlige konsekvenser, var en betydelig belastning for ansøgernes pårørende her i landet. Straffen blev fastsat til fængsel i 4 måneder, der under hensyn til Erik
(...)
- Side 291 -
...straffen for den overtrædelse af ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, som Inger Støjberg efter det, der er anført ovenfor i skyldvurderingen, er fundet skyldig i, bør fastsættes til fængsel i 60 dage. Vi finder endvidere, at det er upåkrævet, at fængselsstraffen kommer til fuldbyrdelse, og at straffen derfor bør gøres betinget, jf. straffelovens § 56.
- Side 295 -
...alvorlig lovovertrædelse. Opfattelsen om, at der skulle gælde en »alvorlighedsbetingelse«, har rod i Rigsrettens udtalelse i sagen mod Erik Ninn-Hansen, hvor det i præmisserne hed, at »strafansvar må forudsætte, at der er tale om overtrædelser, som alvorligt kan bebrejdes ministeren, og hvor en politisk reaktion må anses for at være utilstrækkelig«.
(...)
...fandt anvendelse på ministre forud for ministeransvarlighedsloven. Udtalelsen i lovbemærkningerne om, at forseelser, som ikke alvorligt kan bebrejdes ministeren, må skønnes at finde deres tilstrækkelige reaktion gennem det politiske ansvar, fremstår alene som forslagsstillerens (justitsminister Hans Hækkerup) lovgivningspolitiske begrundelse for den
(...)
- Side 296 -
Inger Støjberg har anført, at hun alene kan dømmes, hvis der er tale om en alvorlig overtrædelse af ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1.
(...)
...forarbejder – at en minister kan straffes for enhver tilsidesættelse af lovgivningen. Det er ikke Rigsrettens opgave at optræde som en form for censurmyndighed over for Folketingets beslutning om at rejse tiltale mod en minister ved, at retten foretager en vurdering af, om en politisk ansvarsreaktion over for ministeren ville have været tilstrækkelig.
- Side 299 -
...ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, ved at være ansvarlig for Udlændingestyrelsens ulovlige iværksættelse og administration af indkvarteringsordningen. For perioden efter den 18. marts fandt Rigsretten derimod, at Inger Støjberg ikke kunne pålægges strafansvar for Udlændingestyrelsens eventuelt lov- og konventionsstridige indkvarteringsadministration.