Bøger, som nævner Momsloven § 13

Bemærk, at § 13 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 13, om det har en betydning.

- Side 246 -

...1, nr. 1, fremgår det således alene, at følgende er fritaget for afgift: »(...) Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed (...).« Inddragelsen af dansk regulering mv. vil dog ikke indbefatte en udtømmende gennemgang af samtlige forhold på området.

Læs på Jurabibliotek



Lægegerningen og dertil knyttede erhverv – særlig retslig form?

- Side 251 -

...på området.846846. Se i denne retning fra dansk administrativ vejledningspraksis, bindende svar i SKM2010.533.SR, spørgsmål 5.Heri blev det oplyst, at en underleverandør af blandt andet tandlægeydelser var omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, uafhængigt af, om virksomheden blev drevet i personligt regi eller i selskabsform.

Læs på Jurabibliotek



Dansk praksis – subjektive krav til lægegerningen og dertil knyttede erhverv

- Side 260 -

...egentlig sundhedspleje – uddannelseskravet – styresignal. Disse fremgår alene af skattemyndighedernes administrative juridiske vejledninger herunder et nyligt udsendt styresignal, SKM2012.155.SKAT. Således indeholder ordlyden af momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, ingen direkte omtale af disse subjektive krav, endsige omtale af, at visse krav skal opfyldes.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...sundhedsfaglig autorisation eller er i besiddelse af visse nærmere angivne uddannelseskvalifikationer. Alternativt er tjenesteyderen af skattemyndighederne pålagt at være i besiddelse af en udtalelse fra den danske Sundhedsstyrelse, hvoraf det fremgår, at tjenesteyderen bisidder tilstrækkelige faglige kvalifikationer til en udføre en given behandlingsydelse.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 261 -

...definerede afgrænsning. EU-Domstolen har således netop påpeget, at skønsbeføjelsen tillader medlemsstaten at definere omfanget af de krævede kvalifikationer samt at fastlægge de typer af behandlinger, der henhører under disse (fritagne) erhverv.877877. Jf. de forenede sager C-443/04 og C-444/04, Solleveld og van den Hout-van Eijnsbergen, præmis 30.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 262 -

...(heilpraktikere) og TfS 1999, 889 (psykoterapeuter). Disse tidligere retningslinjer for uddannelse er udarbejdet efter rådføring med Sundhedstyrelsen. Sundhedsstyrelsen har ligeledes haft SKM2012.155.SKAT i høring. Heraf fremgår det, at tjenesteyderen skal have gennemgået et uddannelsesforløb på minimum 660 timer, der indeholder følgende elementer:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 263 -

timer i eksempelvis anatomi. Således kunne en såkaldt Bach blomsterterapeut ifølge den danske Landsskatteret ikke blive omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, da han ikke umiddelbart havde modtaget 250 timers undervisning i Bachs blomsterterapi.886886. Jf. SKM2010.502.LSR – Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...omfattet af momsfritagelsen. I sammenligning med ovennævnte autorisationsordning synes det muligt at argumentere for, at disse uddannelseskrav i højere grad sikrer en vis kvantitet, men ikke nødvendigvis kvalitet ved de erhvervede kvalifikationer. Således anfører styresignalet ikke egentlige (offentligt godkendte) uddannelser eller uddannelsesinstitu-

Læs på Jurabibliotek



Anerkendelseskravet fremtrædelsesform

- Side 301 -

I forbindelse med sagens endelige afgørelse ved de danske domstole i 2011 har Skatteministeriet i øvrigt argumenteret for, at både ordlyden af momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, og lovens forarbejder samt administrativ praksis faktisk indeholder en hjemmel for et krav om anerkendelse. Se nærmere herom i afhandlingens afsnit 7.2.4.5.4.

Læs på Jurabibliotek



Den almene interesse i den berørte virksomhedФ2846508Ф

- Side 336 -

...anses for transaktioner udført uden hensyn til fortjeneste i en institution, der er oprettet i socialt øjemed, bl.a. med det formål at beskytte den offentlige sundhed. Landskatteretten henviser i den forbindelse til ovennævnte sag C-353/85, Kommissionen mod Storbritannien.11231123. Jf. SKM2012.341.LSR, Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, og anerkendelse af tjenesteydere

- Side 349 -

...krav om anerkendelse, for at kunne nyde godt af fritagelsesbestemmelsen. Det fremgår således ej heller af bestemmelsen, om tjenesteydere omfattet af henholdsvis momssystemdirektivets art. 132, stk. 1, litra b og c, eventuelt er omfattet af forskellige subjektive krav. Bestemmelsen koncentrerer sig i stedet om det materielle indhold af fritagelsen.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...store vanskeligheder, at Østre Landsret har valgt at forelægge EU-Domstolen præjudicielle spørgsmål herom.11651165. Jf. SKM2008.642.ØLR. Landsretten ønskede således skønsbeføjelsen til at anerkende en privat tjenesteyder vurderet i forhold til anvendelsen af professionelt sundhedspersonale, tilskud fra den offentlige sygesikring og tjenesteyders god-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 350 -

...Skatteministeriet til, at ordlyden af bestemmelsen nævner hospitalsbehandling og lægevirksomhed. Ifølge Skatteministeriet menes der hermed offentlige og private hospitaler og lægeklinikker mv., hvis ydelser er dækket af den offentlige sygesikring. En sådan fortolkning fremgår dog ikke af bestemmelsens ordlyd. Ydermere henvises til forarbejderne til bestemmel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 351 -

...anses ikke for omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, alene med henvisning til, at ydelsen ikke har et egentligt diagnostisk formål. Ydelsen opfylder således ikke de materielle krav for at være omfattet af fritagelsesbestemmelsen. Landsretten behandler således ikke spørgsmålet om anerkendelse.11711171. Ibid., landsrettens begrundelse og resultat.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Skatteministeriets argumentation for så vidt angår momslovens § 13, stk. 1, nr. 1’s ordlyd og forarbejdernes mulige angivelse af et anerkendelseskrav synes ikke umiddelbart overbevisende.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Som belyst i afhandlingens afsnit 7.2.4.4 synes en sådan manglende klar angivelse af et krav om anerkendelse i selve lovteksten dog ikke nødvendigvis at føre til, at retten til at anerkende visse tjenesteydere omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, fortabes.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 352 -

Det skal i den forbindelse påpeges, at danske (praktiserende) læger er omfattet af autorisationsordningen omtalt i afhandlingens afsnit 7.1.4.1, og at momsfritagelsen af sundhedsydelser udført af praktiserende læger, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1, ikke ifølge administrativ praksis er betinget af tilskud fra den offentlige sygesikring.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...nr. 1. Fritagelsen blev alene indrømmet under forudsætning af, at formålet med ydelsen var af terapeutisk art, og at ydelserne blev ydet af en autoriseret medicinalperson i henhold til dennes autorisation. Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling.11731173. Jf. SKM2008.191.SR, SKATs indstilling og begrundelse og Skatterådets afgørelse og begrundelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...under beskrivelsen af »lægevirksomhed« og ved at henvise til »medicinalpersoner«. I modsætning hertil omtales tilskud fra den offentlige sygesikring ikke i forbindelse med omtalen af ydelser leveret af offentlige og private hospitaler. At dette i stedet kan udledes af forarbejderne til momsloven, som påpeget af Skatteministeriet, synes ikke indlysende.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 353 -

...det hensigtsmæssige i en klarere angivelse af, hvilke krav der gør sig gældende i relation til anerkendelse, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. De i SKM2011.478.ØLR belyste problemstillinger vedrørende anerkendelsesbegrebet og en national afgrænsning har dog ikke givet anledning til præciseringer i hverken lovgivning eller administrativ praksis mv.

Læs på Jurabibliotek



Sammenfatning

- Side 355 -

...stk. 1, nr. 1, synes ikke umiddelbart at fremgå klart af hverken loven, bemærkninger hertil eller den af myndighederne udarbejdede vejledning. Myndighederne synes dog ikke derved at have mistet deres skønsbeføjelse. Det synes dog at være hensigtsmæssigt, hvis sådanne krav fremgik mere klart af lovgivningen eller eventuelt af administrativ praksis.

Læs på Jurabibliotek