- Side 105 -
...ikke sker, kan det straffes? Og hvad skal domstolene sikre sig, inden de skrider til domfældelse? Disse spørgsmål reguleres af mark- og vejfredslovens § 17, naturbeskyttelseslovens § 26, § 26 a og § 73, stk. 5, jf. § 89, stk. 1, nr. 3 og 6, og de strafferetlige legalitetsprincipper. De var endvidere genstand for en straffesag optrykt i TfK 2022.323 Ø.
- Side 106 -
...det, at der under veje og stier henregnes permanente, menneskeskabte færdselsbaner. Det betyder, at f.eks. midlertidige kørespor, dyreveksler, brandbælter, indkørsler til gårdspladser, havegange og lignende ikke er omfattet af reglen. Hvad fysisk fremtræden angår, adskiller en vej sig typisk fra en sti ved at være beregnet til et 4-hjulet køretøj.
(...)
- Side 107 -
...offentligheden. Se endvidere U 1994.995 Ø. Men sådan er det, og § 17 er da også formuleret som et adfærdsdelikt, der følgelig ikke kræver, at der er sket nogen skade endsige indtrådt fare for skade på arealet eller afgrøder eller lignende for at være realiseret. Det er nok, at man færdes uden hjemmel (fremmed grund) eller i strid med lovligt opslag (privat vej).
- Side 108 -
...om retablering ikke tilsidesat. eller hvis der er behov for beskyttelse af plante- og dyreliv. Efter § 26, stk. 3, kan kommunalbestyrelsen helt eller delvis tilsidesætte et forbud mod gående og cyklende færdsel for gennemgående vejes og stiers vedkommende, og i særlige tilfælde tilsidesætte et forbud mod ridning på gennemgående private fællesveje.