- Side 50 -
...1985-offentlighedsloven og 2012-forvaltningsloven indeholder miljøoplysningsloven også nogle mere specifikke fravigelser. Det er således fastsat i lovens § 2, stk. 4, at undtagelsesbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5 (materiale til brug for statistiske og videnskabelige undersøgelser), ikke gælder for anmodninger om aktindsigt i miljøoplysninger.
(...)
Endvidere er det i lovens § 2, stk. 5, fastsat, at 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det omfang det vil stride mod artikel 4, stk. 2, i miljøoplysningsdirektivet.
- Side 112 -
...adgang til fuldstændige og rigtige oplysninger til brug for udarbejdelse af bl.a. offentlig statistik og at sikre de enkeltpersoner m.v., som oplysningerne indsamles hos eller vedrører, fuld anonymitet, jf. herved Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 607, om den tilsvarende bestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 27, nr. 5.
(...)
Aarhuskonventionen giver ikke generelt mulighed for at undtage sådanne statistiske eller videnskabelige oplysninger fra aktindsigt, hvorfor 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, i sin generelle form næppe er forenelig med konventionen. Derfor gælder 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, ikke for miljøoplysninger.
(...)
- Side 113 -
...e) og privates personlige, herunder økonomiske, forhold (persondata, artikel 4, stk. 4, litra f m.v.). Om anvendelsen af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, i relation til oplysninger omfattet af 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, henvises til pkt. 12.16 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Se hertil særligt:
- Side 114 -
§ 2, stk. 5, foreskriver, at bestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, eller § 12, stk. 1, i 2012-forvaltningsloven ikke finder anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne i miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2.
(...)
- Side 115 -
At 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, og § 12, stk. 1, i 2012-forvaltningsloven er udtrykkeligt nævnt i § 2, stk. 5, må således ses som et udtryk for, at det netop er i disse tilfælde, at det kan være relevant at overveje at undtage emissionsoplysninger.
- Side 152 -
...der efter 2013-offentlighedslovens § 10, stk. 1, ikke er adgang til aktindsigt i selve databasen, er der altså under de angivne betingelser en ret til at få sammenstillet oplysninger i databasen. Dataudtrækspligten efter 2013-offentlighedsloven gælder kun egentlige forvaltningsmyndigheder og ikke f.eks. forsyningsselskaber m.v., jf. lovens §§ 3-5.
- Side 163 -
...undtagelsesbestemmelserne i 1985-offentlighedslovens § 10, stk. 1, nr. 1-4, § 12, stk. 1, nr. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, samt 2012-forvaltningslovens § 12, stk. 1, ikke finder anvendelse på emissionsoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt strider mod direktivet. Om bestemmelsens nærmere betydning for undtagelsesmulighederne henvises til kommentaren til § 2, stk. 5.
(...)
- Side 168 -
...der ville kunne ske som følge af fødevare- og landbrugspakken, skulle anses for at vedrøre »hypotetiske emissioner« i den forstand, som dette begreb var anvendt i dommene fra EU-Domstolen. Ombudsmanden lagde i den forbindelse også vægt på, at der i forlængelse af aftalen om fødevare- og landbrugspakken – herunder på tidspunktet for behandlingen af
- Side 174 -
...udgør et væsentligt infrastrukturanlæg. Infrastrukturanlægget i sig selv samt trafikale forhold, herunder trafikmængden og forhold der kan påvirke størrelsen heraf, var efter nævnets opfattelse aktiviteter og foranstaltninger, der i høj grad kan påvirke de enkelte miljøelementer, som nævnt i miljøoplysningslovens § 3, nr. 1 og 2, jf. nr. 3, og nr. 5.