- Side 61 -
...databeskyttelseslovens hjemmelskrav også skal iagttages. Se herved også pkt. 1.2 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, hvor det bl.a. er anført, at hverken miljøoplysningsdirektivet eller Aarhuskonventionen giver hjemmel til at undtage personoplysninger i et videre omfang, end hvad der er hjemmel til i 1985-offentlighedsloven.
- Side 100 -
...forvaltningen eller § 12, stk. 1, i forvaltningsloven finder ikke anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF.
- Side 111 -
...interesse i de konkrete afregningspriser var af mindre betydning sammenlignet med virksomhedens interesse i, at oplysningerne ikke udleveres, og at offentlighedens interesse i vidt omfang er imødekommet ved aktindsigt i aftalens øvrige indhold. Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at tilsidesætte afvejningen efter miljøoplysningslovens § 2, stk. 3.
- Side 154 -
1985-offentlighedsloven indeholder ikke en bestemmelse svarende til 2013-offentlighedslovens § 12 om ret til aktindsigt i databeskrivelser. I det omfang oplysningerne i databeskrivelsen opfylder definitionen af miljøoplysninger i miljøoplysningslovens § 3, vil der også efter miljøoplysningsloven være ret til aktindsigt heri. Der ses ikke at være praksis herom.
- Side 259 -
...oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold eller virksomheders erhvervshemmeligheder, hvilket stemmer overens med forholdet til Aarhuskonventionen. Der henvises herved også til kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1 og 2, og særligt om disse bestemmelsers forenelighed med miljøoplysningsdirektivet og Aarhuskonventionen.