- Side 48 -
...undtages af den pågældende forvaltningsmyndighed. På den måde vil EU-institutionernes vurderinger af undtagelsesmuligheder i Aarhuskonventionen få betydning for danske myndigheders aktindsigtspraksis i forhold til at udlevere dokumenter, der hidrører fra en EU-institution. Se også pkt. 8.3.4 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2.
- Side 50 -
Herudover er det i lovens § 2, stk. 6, bestemt, at 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 4-6, og 2012-forvaltningslovens § 15, stk. 1, nr. 4 og 5, ikke finder anvendelse på miljøoplysninger, i det omfang det vil stride mod artikel 4, stk. 2, i miljøoplysningsdirektivet.
- Side 82 -
...andet er, at der vil skulle foretages en høring af undersøgelseskommissionen for at vurdere, om det er nødvendigt at undtage materialet fra aktindsigt i medfør af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Se hertil også Justitsministeriets besvarelse af 17. februar 2021 af spørgsmål nr. 19 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen.
- Side 100 -
...14, stk. 1, og § 15, stk. 1, i forvaltningsloven skal anvendes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i, at oplysningerne offentliggøres i det konkrete tilfælde. Bestemmelserne i 1. og 2. pkt. gælder ikke for sager omfattet af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om offentlighed i forvaltningen, som behandles af politiet og anklagemyndigheden.
- Side 110 -
...hvor der er tale om et meget stort anlægsprojekt. Det forhold, at analysen var betegnet som et »udkast«, kunne ikke fø-re til et andet resultat, da denne betegnelse ikke var udtryk for, at analysen ikke var færdigbearbejdet, men nærmere, at den var foretaget på et utilstrækkeligt grundlag i forhold til den beslutning, den skulle danne grundlag for.
- Side 111 -
...af, om materialet indeholdt miljøoplysninger. Det skyldtes, at materialet efter Statsministeriets opfattelse – uanset en interesseafvejning efter miljøoplysningslovens § 2, stk. 3 – i givet fald ville være undtaget efter 1985-offentlighedslovens generalklausul i § 13, stk. 1, nr. 6, der er enslydende med 2013-offentlighedslovens § 33, nr. 5. Ombuds-
(...)
- Side 112 -
...Statsministeriets vurdering af, at eventuelle miljøoplysninger i den pågældende akt kunne undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, jf. miljøoplysningslovens § 2, herunder fandt ombudsmanden ikke grundlag for at kritisere resultatet af den interesseafvejning, som ministeriet havde foretaget efter miljøoplysningslovens § 2, stk. 3.
- Side 113 -
...e) og privates personlige, herunder økonomiske, forhold (persondata, artikel 4, stk. 4, litra f m.v.). Om anvendelsen af 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, i relation til oplysninger omfattet af 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 5, henvises til pkt. 12.16 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Se hertil særligt:
(...)
...udtalelsen fra forskerne havde sandsynliggjort, at en offentliggørelse vil kunne skade deres mulighed for at få forskningsprojektet publiceret. Ombudsmanden lagde også vægt på, at de vurderinger, som universitet havde foretaget efter § 2, stk. 3, og § 2, stk. 6, i miljøoplysningsloven, på det foreliggende grundlag ikke kunne give anledning til bemærkninger.
- Side 118 -
...2012-forvaltningslovens § 15, stk. 1, nr. 4 og 5, ikke finder anvendelse på miljøoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne i miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2. Bestemmelsen er således udtryk for en fortolkningsregel, hvorefter oplysninger alene kan undtages efter de nævnte bestemmelser, i det omfang dette ikke vil stride