- Side 782 -
...til omstændigheder eller forhold, der godtgjorde, at offentliggørelsen af de ønskede oplysninger, om priser mv. rummede en nærliggende fare for, at Rigshospitalets økonomiske interesser ville lide skade af betydning. Der var således ikke på det foreliggende grundlag hjemmel i offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, til at tilbageholde oplysningerne.
(...)
- Side 783 -
...og lignende til det offentlige, og hvor der vil være en nærliggende risiko for, at aktindsigt i de afgivne tilbud vil indebære, at myndigheden i forbindelse med næste udbudsrunde ikke vil kunne fremkalde kvalificerede tilbud, eller at det offentliges forhandlingsposition svækkes«.12711271. Jf. betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, s. 679.
(...)
...løfte.12721272. Se også FOB 1990.288, omtalt ovenfor, hvor ombudsmanden udtalte, at anvendelsen af offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, forudsatte en konkretisering af den økonomiske tabsrisiko for det offentlige. En generel henvisning til ordregivernes stilling i forbindelse med senere, lignende kontraktindgåelser opfyldte ikke denne forudsætning.
(...)
- Side 784 -
...5, udtalte klagenævnet, at »Begrænsning i aktindsigten med henvisning til offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, forudsætter, at kendskab til de undtagne oplysninger vil medføre en nærliggende fare for, at det offentliges økonomiske interesser lider skade af betydning, jf. FOB 1990.276, og at denne økonomiske risiko er konkret, jf. FOB 1990.288«.