- Side 329 -
...tjeneste har karakter af afgørelser i forvaltningslovens forstand,431431. Se kapitel 4 for uddybning af afgørelsesbegrebet. vil offentlighedslovens § 13 om notatpligt af den grund finde anvendelse, og den, der har søgt om ansættelse eller forfremmelse, vil efter § 8 kunne få indsigt i notatet i forhold til oplysninger om den pågældende selv (egenacces).
- Side 344 -
...til omstændigheder eller forhold, der godtgjorde, at offentliggørelsen af de ønskede oplysninger om priser mv. rummede en nærliggende fare for, at Rigshospitalets økonomiske interesser ville lide skade af betydning. Der var således ikke på det foreliggende grundlag hjemmel i offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, til at tilbageholde oplysningerne.
(...)
...indkøb og lignende til det offentlige, og hvor der vil være en nærliggende risiko for, at aktindsigt i de afgivne tilbud vil indebære, at myndigheden i forbindelse med næste udbudsrunde ikke vil kunne fremkalde kvalificerede tilbud, eller at det offentliges forhandlingsposition svækkes.«468468. Jf. betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, s. 679.
(...)
- Side 345 -
løfte.469469. Se også FOB 1990.288, hvor ombudsmanden udtalte, at anvendelsen af offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, forudsatte en konkretisering af den økonomiske tabsrisiko for det offentlige. En generel henvisning til ordregivernes stilling i forbindelse med senere, lignende kontraktindgåelser opfyldte ikke denne forudsætning.
(...)
...begrænsning af aktindsigten, og at »Begrænsning i aktindsigten med henvisning til offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 5, forudsætter, at kendskab til de undtagne oplysninger vil medføre en nærliggende fare for, at det offentliges økonomiske interesser lider skade af betydning, jf. FOB 1990.276, og at denne økonomiske risiko er konkret, jf. FOB 1990.288«.