- Side 340 -
...dataansvarlige forvaltningsmyndighed en pligt til at tilvejebringe og opbevare sådanne oplysninger. For den offentlige forvaltnings vedkommende bør myndigheden dog som følge af reglen i offentlighedslovens § 13 om notatpligt som oftest være i besiddelse af information om, hvorfra oplysningerne i sagen stammer, jf. om notatpligten pkt. 3.2 nedenfor.
- Side 347 -
...bestemmes det i offentlighedslovens § 13, stk. 1, at en forvaltningsmyndighed, som i en afgørelsessag mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse, snarest muligt skal gøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne.
- Side 350 -
Efter offentlighedslovens § 13, stk. 2, gælder notatpligten tillige i forhold til væsentlige sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
- Side 351 -
...ulovbestemt grundlag, at der også i forhold til andre sager må gøres notat om væsentlige sagsoplysnings- og ekspeditionsskridt, såfremt de pågældende oplysninger ikke fremgår af sagens akter i øvrigt. Dette krav gælder såvel oplysninger, som myndigheden modtager udefra, som myndighedens egne sagsbehandlingsskridt. Se hertil FOB 2001.117, FOB 2006.644,
(...)
- Side 352 -
...idet der efter bevisførelsen ikke var grundlag for at antage, at Rigspolitiet i forbindelse med mødet havde modtaget oplysninger omfattet af notatpligten efter, hvad der nu er offentlighedslovens § 13, stk. 1. Temaet for mødet var ikke konkrete enkeltsager, men drøftelser om etablering af en generel ordning vedrørende udlændinge fra Kosovo-provinsen.
(...)
- Side 353 -
...13, stk. 3, udelukker i den forbindelse næppe, at der på andet grundlag kan foreligge notatpligt med hensyn til sager inden for strafferetsplejen. Det skyldes, at offentlighedslovens § 13 som nævnt må ses som udslag af en almindelig retsgrundsætning om, at offentlige myndigheder har pligt til at gøre notat om alle væsentlige ekspeditioner i en sag.
- Side 368 -
Forvaltningslovens § 9, stk. 2, angiver aktindsigtens omfang. Den suppleres af offentlighedslovens § 13 om notatpligt med hensyn til oplysninger, som myndigheden har modtaget mundtligt, eller som myndigheden på anden må-
- Side 373 -
...bero på en konkret vurdering af indholdet og karakteren af den enkelte sms-besked eller mail sammenholdt med indholdet og karakteren af den sag, som sms-beskeden eller mailen vedrører. Se i det hele vedrørende det tilsvarende spørgsmål i forhold til offentlighedslovens dokumentbegreb Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 337 ff og 355 f.
- Side 377 -
...bemærkes, at en offentlig ansat efter omstændighederne vil have pligt til – i medfør af offentlighedslovens § 13 om notatpligt eller den ulovbestemte retsgrundsætning herom – at foretage notat af de oplysninger, som den pågældende indhenter fra en ekstern database til brug for behandlingen af den pågældende sag, jf. vedrørende det tilsvarende spørgs-
- Side 441 -
...efter § 13 i lov om offentlighed i forvaltningen, kan heller ikke undtages fra retten til aktindsigt som internt arbejdsmateriale, jf. nr. 2. Medmindre sådanne § 13‑notater indeholder oplysninger, der kan undtages i medfør af lovens øvrige undtagelsesbestemmelser, er de således undergivet aktindsigt i deres helhed, når de foreligger i endelig form.
(...)
...forvaltningslovens § 13, nr. 2. Er oplysningerne derimod blot noteret i f.eks. et internt referatark eller i en behandlingsjournal, er oplysningerne ikke omfattet af denne bestemmelse. I sådanne tilfælde kan parten i stedet få aktindsigt i henhold til ekstraheringsreglen i § 14 a, stk. 1, der dog kræver, at oplysningerne er relevante for sagens afgørelse.
- Side 442 -
...§ 13, nr. 3, går videre, end hvad der følger af § 13, nr. 2, idet det ikke kræves, at dokumentet alene indeholder oplysninger af den karakter, der omfattes af notatpligten efter offentlighedslovens § 13. Dog falder et dokument uden for forvaltningslovens § 13, nr. 3, hvis det tillige indeholder en vurderende stillingtagen, se hertil FOB 2010 18-3.
- Side 460 -
...egentlige faktuelle oplysninger også omfattede sådanne eksterne vurderinger. Der er endvidere – ligesom tidligere – grundlæggende parallelitet mellem omfanget af notatpligten efter offentlighedslovens § 13 og ekstraheringspligten efter forvaltningslovens § 14 a, jf. om førstnævnte bestemmelse pkt. 3.2.1 i indledningsafsnittet til lovens kapitel 4.
- Side 502 -
myndigheden da at registrere anmelderens oplysninger om vedkommende navn og noterer alene, at anmelderen er anonym. En sådan praksis er imidlertid vanskeligt forenelig med notatpligten efter offentlighedslovens § 13 og – efter omstændighederne – retssikkerhedslovens § 4, jf. herom pkt. 3.2.1 i indledningsafsnittet til lovens kapitel 4.