Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 14

Forarbejder m.v.

- Side 634 -

...2012/13, pkt. 3.4.3.4 og pkt. 4.1.1.19 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til § 35, betænkning nr. 1510/2009, s. 729-40, og Justitsministeriets vejledning til offentlighedsloven, pkt. 8.6. Som nærmere uddybet i pkt. 3 nedenfor viderefører 2013-offentlighedslovens § 35 bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 14.

Læs på Jurabibliotek



Forholdet til miljøoplysningsdirektivet og Aarhuskonventionen

- Side 635 -

...hensyn, som også tilgodeses ved miljøoplysningsdirektivets og Aarhuskonventionens undtagelsesbestemmelser, eller om bestemmelsen er fastsat til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser. Som eksempel på særlige tavshedsforskrifter, der er fastsat til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser, kan peges på § 25 i lov om beskyttelse af whistleblowere.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 636 -

...skal fortolkes direktivkonformt, indebærer det, at der også ved anvendelse af denne bestemmelse skal foretages en konkret afvejning af offentlighedens interesser, der varetages ved udlevering af miljøoplysningerne, over for de interesser, der varetages ved at afslå udlevering. Der henvises nærmere til kommentaren til miljøoplysningslovens § 2, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek


Forholdet til 2013-offentlighedsloven

...pkt., er ikke indeholdt i 2013-lovens § 35, fordi bestemmelsen er anset for overflødig. Dette skyldes, at der (formuleringsmæssigt) foreligger identitet mellem de oplysninger, der efter 2013-offentlighedslovens §§ 30-33 kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er undergivet (almindelig) tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek


Almindelige tavshedspligtbestemmelser

...tjenestemandslovgivningen«, jf. 1985-offentlighedslovens § 14, 2. pkt. Hermed sigtes der foruden forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, til straffelovens §§ 152-152 f, straffelovens § 264 d samt til den nu ophævede bestemmelse i tjenestemandslovens § 10, stk. 2, og tilsvarende regler i de kommunale tjenestemandsvedtægter, jf. FT 1969/70, tillæg A, sp. 593.

Læs på Jurabibliotek



Særlige tavshedspligtbestemmelser i særlovgivningen

- Side 639 -

...Skatteministeriet at genoptage sagen. Skatteministeriet revurderede herefter sagen og meddelte yderligere aktindsigt. Ombudsmanden fandt i øvrigt ikke, at Skatteministeriet med hjemmel i 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 640 -

...efter ordlyden af bestemmelsen kun gjaldt, hvis en minister eller nævnsformanden havde besluttet det. Det skyldtes, at det fulgte af praksis, at drøftelserne i nævnet var undergivet tavshedspligt, medmindre det udtrykkeligt var aftalt, hvad udvalgsmedlemmerne kunne sige til offentligheden. Se også FOB 2017-26 om § 4 i lov om Udenrigspolitisk Nævn.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1985-offentlighedslovens § 14). Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at indlede en ombudsmandsundersøgelse og henviste til, at det på det foreliggende grundlag var sandsynligt, at aktindsigtsanmodningen omfattede dokumenter med oplysninger, der kunne vurderes omfattet af enten § 32 i den militære straffelov og/eller 2013-offentlighedslovens §§ 31 og 32, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 641 -

en særlig tavshedspligtbestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 35’s (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14) forstand, og at oplysninger om rent sjælesørgerisk karakter var omfattet af præsters særlige tavshedspligt.

Læs på Jurabibliotek


Udstrækningen af en særlig tavshedspligtbestemmelse

...»fortrolige oplysninger« i bestemmelsen som udgangspunkt omfattede »alle oplysninger«, bortset fra offentligt tilgængelige oplysninger. Endvidere lagde ombudsmanden vægt på bl.a., at modtagere af oplysninger omfattet af stk. 1 med indførelsen af stk. 2 blev pålagt en særlig tavshedspligt svarende til den, som gjaldt for ansatte m.v. i Finanstilsynet.

Læs på Jurabibliotek



Særlige tavshedspligtbestemmelser i administrative forskrifter samt tavshedspålæg

- Side 642 -

...tavshedspligtens omfang går videre end straffelovens almindelige regler, jf. FT 1985/86, tillæg A, sp. 231, og betænkning nr. 857/1978, s. 291. Spørgsmålet om, i hvilket omfang der i en forretningsorden for en kollegial forvaltningsmyndighed kan fastsættes særlige regler om tavshedspligt, er i øvrigt nærmere behandlet i den nævnte ombudsmandsudtalelse.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...administrativ fastsættelse af en tavshedspligt, der gik videre end straffelovens almindelige regler. Transport- og Bygningsministeriet meddelte efterfølgende fortsat delvist afslag på aktindsigt efter 2013-offentlighedslovens § 33, nr. 1, hvilket ombudsmanden ikke kunne kritisere, jf. herom Folketingets Ombudsmands udtalelse af 14. september 2016 (sag nr.

Læs på Jurabibliotek



Særlige tavshedspligtbestemmelser, der følger af EU-retten og folkeretten

- Side 643 -

...tavshedspligtforskrifterne, også undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2. I de tilfælde, hvor tavshedsforskriften i den internationale traktat ikke er implementeret i dansk ret, men således alene følger af traktaten, kan 1985-offentlighedslovens § 14 ikke anvendes, men alene 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek


Bestemmelser om lukkede døre m.v.

...tavshedspligtbestemmelser efter 1985-offentlighedslovens § 14, jf. FOB 1979.184 og FOB 1996.314. Sidstnævnte FOB-udtalelse vedrørte spørgsmålet om aktindsigt i et bedømmelsesudvalgs indstilling. Derimod kan adgangen til aktindsigt efter omstændighederne i sådanne tilfælde nægtes efter opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.

Læs på Jurabibliotek



Offentligt kendte oplysninger m.v. samt skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1

- Side 644 -

...omfatter oplysninger, som efter almindelig opfattelse er ikke-fortrolige. Derfor var det med urette, at Skatteministeriet efter 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, havde undtaget oplysninger om, at en bestemt journalist havde søgt om aktindsigt i bestemte oplysninger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

FOB 2015-25 Udtalt, at Skatteministeriet ikke med hjemmel i 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT, jf. om udtalelsen pkt. 5.1 ovenfor.

Læs på Jurabibliotek



Retsvirkning ved særlig tavshedspligtbestemmelse i forhold til bl.a. aktlisten, delvis aktindsigt, meroffentlighed og egenacces

- Side 645 -

...lovgivningsmagtens side om generelt at sikre de pågældende typer af oplysninger mod videregivelse til uvedkommende. Der skal dog – som nævnt ovenfor under pkt. 2 – fortsat foretages de i miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, beskrevne afvejninger, medmindre der er tale om tavshedsforskrifter, der er fastsat til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tavshedspligtbestemmelse omfattet af 1985-offentlighedslovens § 14, må det antages, at også aktlisten vedrørende det undtagne dokument eller de undtagne dokumenter kan undtages fra aktindsigt. Der kan herved henvises til, at der heller ikke gælder en ret til indsigt i en aktliste vedrørende en sag (f.eks. en lovgivningssag), der (i det hele) er undtaget fra aktindsigt.

Læs på Jurabibliotek



Andre myndigheder i besiddelse af oplysninger omfattet af en særlig tavshedspligtbestemmelse

- Side 646 -

...oplysningerne efter 1985-offentlighedslovens § 14. Spørgsmålet om, hvorvidt de »andre« myndigheder, der har modtaget oplysningerne, kan afslå en anmodning om aktindsigt, må således afgøres efter 1985-offentlighedslovens almindelige bestemmelser, og i den forbindelse kan myndighederne – efter en konkret vurdering – anvende 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1,

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 647 -

...dokumentet eller en kopi heraf, måtte den almindelige regel i 1985-offentlighedslovens 13, stk. 1, nr. 1, finde anvendelse, dog således at pligten til at meddele delvis aktindsigt efter § 13, stk. 2, også var gældende. Meddelelse af delvis aktindsigt synes i almindelighed dog ikke videre relevant, når dokumentet drejer sig om militære hemmeligheder.

Læs på Jurabibliotek