- Side 634 -
...2012/13, pkt. 3.4.3.4 og pkt. 4.1.1.19 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til § 35, betænkning nr. 1510/2009, s. 729-40, og Justitsministeriets vejledning til offentlighedsloven, pkt. 8.6. Som nærmere uddybet i pkt. 3 nedenfor viderefører 2013-offentlighedslovens § 35 bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 14.
- Side 635 -
...hensyn, som også tilgodeses ved miljøoplysningsdirektivets og Aarhuskonventionens undtagelsesbestemmelser, eller om bestemmelsen er fastsat til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser. Som eksempel på særlige tavshedsforskrifter, der er fastsat til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser, kan peges på § 25 i lov om beskyttelse af whistleblowere.
(...)
- Side 636 -
...skal fortolkes direktivkonformt, indebærer det, at der også ved anvendelse af denne bestemmelse skal foretages en konkret afvejning af offentlighedens interesser, der varetages ved udlevering af miljøoplysningerne, over for de interesser, der varetages ved at afslå udlevering. Der henvises nærmere til kommentaren til miljøoplysningslovens § 2, stk. 3.
...pkt., er ikke indeholdt i 2013-lovens § 35, fordi bestemmelsen er anset for overflødig. Dette skyldes, at der (formuleringsmæssigt) foreligger identitet mellem de oplysninger, der efter 2013-offentlighedslovens §§ 30-33 kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, er undergivet (almindelig) tavshedspligt.
...tjenestemandslovgivningen«, jf. 1985-offentlighedslovens § 14, 2. pkt. Hermed sigtes der foruden forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, til straffelovens §§ 152-152 f, straffelovens § 264 d samt til den nu ophævede bestemmelse i tjenestemandslovens § 10, stk. 2, og tilsvarende regler i de kommunale tjenestemandsvedtægter, jf. FT 1969/70, tillæg A, sp. 593.
- Side 639 -
...Skatteministeriet at genoptage sagen. Skatteministeriet revurderede herefter sagen og meddelte yderligere aktindsigt. Ombudsmanden fandt i øvrigt ikke, at Skatteministeriet med hjemmel i 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT.
(...)
- Side 640 -
...efter ordlyden af bestemmelsen kun gjaldt, hvis en minister eller nævnsformanden havde besluttet det. Det skyldtes, at det fulgte af praksis, at drøftelserne i nævnet var undergivet tavshedspligt, medmindre det udtrykkeligt var aftalt, hvad udvalgsmedlemmerne kunne sige til offentligheden. Se også FOB 2017-26 om § 4 i lov om Udenrigspolitisk Nævn.
(...)
...1985-offentlighedslovens § 14). Ombudsmanden fandt ikke grundlag for at indlede en ombudsmandsundersøgelse og henviste til, at det på det foreliggende grundlag var sandsynligt, at aktindsigtsanmodningen omfattede dokumenter med oplysninger, der kunne vurderes omfattet af enten § 32 i den militære straffelov og/eller 2013-offentlighedslovens §§ 31 og 32, stk. 2.
(...)
- Side 641 -
en særlig tavshedspligtbestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 35’s (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14) forstand, og at oplysninger om rent sjælesørgerisk karakter var omfattet af præsters særlige tavshedspligt.
...»fortrolige oplysninger« i bestemmelsen som udgangspunkt omfattede »alle oplysninger«, bortset fra offentligt tilgængelige oplysninger. Endvidere lagde ombudsmanden vægt på bl.a., at modtagere af oplysninger omfattet af stk. 1 med indførelsen af stk. 2 blev pålagt en særlig tavshedspligt svarende til den, som gjaldt for ansatte m.v. i Finanstilsynet.
- Side 642 -
...tavshedspligtens omfang går videre end straffelovens almindelige regler, jf. FT 1985/86, tillæg A, sp. 231, og betænkning nr. 857/1978, s. 291. Spørgsmålet om, i hvilket omfang der i en forretningsorden for en kollegial forvaltningsmyndighed kan fastsættes særlige regler om tavshedspligt, er i øvrigt nærmere behandlet i den nævnte ombudsmandsudtalelse.
(...)
...administrativ fastsættelse af en tavshedspligt, der gik videre end straffelovens almindelige regler. Transport- og Bygningsministeriet meddelte efterfølgende fortsat delvist afslag på aktindsigt efter 2013-offentlighedslovens § 33, nr. 1, hvilket ombudsmanden ikke kunne kritisere, jf. herom Folketingets Ombudsmands udtalelse af 14. september 2016 (sag nr.
- Side 643 -
...tavshedspligtforskrifterne, også undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2. I de tilfælde, hvor tavshedsforskriften i den internationale traktat ikke er implementeret i dansk ret, men således alene følger af traktaten, kan 1985-offentlighedslovens § 14 ikke anvendes, men alene 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 2.
...tavshedspligtbestemmelser efter 1985-offentlighedslovens § 14, jf. FOB 1979.184 og FOB 1996.314. Sidstnævnte FOB-udtalelse vedrørte spørgsmålet om aktindsigt i et bedømmelsesudvalgs indstilling. Derimod kan adgangen til aktindsigt efter omstændighederne i sådanne tilfælde nægtes efter opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6.
- Side 644 -
...omfatter oplysninger, som efter almindelig opfattelse er ikke-fortrolige. Derfor var det med urette, at Skatteministeriet efter 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, havde undtaget oplysninger om, at en bestemt journalist havde søgt om aktindsigt i bestemte oplysninger.
(...)
FOB 2015-25 Udtalt, at Skatteministeriet ikke med hjemmel i 2013-offentlighedslovens § 35 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 14), jf. skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1, kunne undtage navnet på en medarbejder hos SKAT, jf. om udtalelsen pkt. 5.1 ovenfor.
- Side 645 -
...lovgivningsmagtens side om generelt at sikre de pågældende typer af oplysninger mod videregivelse til uvedkommende. Der skal dog – som nævnt ovenfor under pkt. 2 – fortsat foretages de i miljøoplysningslovens § 2, stk. 3, beskrevne afvejninger, medmindre der er tale om tavshedsforskrifter, der er fastsat til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser.
(...)
...tavshedspligtbestemmelse omfattet af 1985-offentlighedslovens § 14, må det antages, at også aktlisten vedrørende det undtagne dokument eller de undtagne dokumenter kan undtages fra aktindsigt. Der kan herved henvises til, at der heller ikke gælder en ret til indsigt i en aktliste vedrørende en sag (f.eks. en lovgivningssag), der (i det hele) er undtaget fra aktindsigt.
- Side 646 -
...oplysningerne efter 1985-offentlighedslovens § 14. Spørgsmålet om, hvorvidt de »andre« myndigheder, der har modtaget oplysningerne, kan afslå en anmodning om aktindsigt, må således afgøres efter 1985-offentlighedslovens almindelige bestemmelser, og i den forbindelse kan myndighederne – efter en konkret vurdering – anvende 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1,
(...)
- Side 647 -
...dokumentet eller en kopi heraf, måtte den almindelige regel i 1985-offentlighedslovens 13, stk. 1, nr. 1, finde anvendelse, dog således at pligten til at meddele delvis aktindsigt efter § 13, stk. 2, også var gældende. Meddelelse af delvis aktindsigt synes i almindelighed dog ikke videre relevant, når dokumentet drejer sig om militære hemmeligheder.