- Side 153 -
Forvaltningsmyndigheder har pligt til at journalisere centrale dokumenter i sager, jf. offentlighedslovens § 15. Bestemmelsen er egentlig begrundet i, at den skal understøtte offentlighedsprincippet, hvilket er grunden til, at den er placeret i offentlighedsloven og ikke forvaltningsloven. Bestemmelsen må
(...)
- Side 154 -
...(fx »partshøring af xx«, »ansøgning fra yy«, »sagkyndig vurdering fra zz«). Journaliseringssystemet er altså et selvstændigt system, hvor der er en oversigt over de centrale (eller alle) dokumenter i en sag. Dokumenterne skal journaliseres »snarest muligt«, jf. § 15, stk. 2, hvilket for papirdokumenter normalt vil skulle være inden ca. 3-4 arbejdsda-
- Side 204 -
...nærmere ovenfor s. 153 f.). Da denne journaliseringspligt ikke gælder samtlige en sags dokumenter, bør man være opmærksom på, at hvis myndighedens aktliste (efter § 9, stk. 2, nr. 2) i sagen »kun« opfylder offentlighedslovens § 15, vil listen ikke være komplet og kan derfor ikke bruges til kontrol af, at alle dokumenter er udleveret ved aktindsigten.
- Side 258 -
...sag, men som afsendes eller modtages på ansattes eller en ministers privatadresse eller private e-mail, også være en del af sagen. Det har i øvrigt ingen betydning, om dokumenter formelt er stilet til myndigheden eller den ansatte »personligt«.392392. Jf. også Betænkning om offentlighedsloven (1510/2009), s. 332, og Lovforslag L 144 2012-13, s. 69.