- Side 294 -
...undtaget fra aktindsigt efter 2013-lovens § 20, uanset om de pågældende dokumenter er tilvejebragt i forbindelse med den pågældende sag eller ej, jf. nærmere herom pkt. 5 nedenfor. Det giver således ikke den aktindsigtssøgende en bedre retsstilling, hvis myndigheden (også) anvender 2013-offentlighedsloven ved anmodninger om aktindsigt i lovgivningssager.
- Side 296 -
...§ 20, at et lovforslag kan forventes fremsat inden for nær fremtid. Ombudsmanden har dog i FOB 2019-12 udtrykkeligt anført, at det heller ikke efter 1985-offentlighedsloven er et krav, at det påtænkte lovforslag forventes fremsat inden for nær fremtid. Det kan herefter ikke antages, at der på dette punkt er nogen forskel efter 1985- og 2013-lovene.
(...)
Vurderingen af, hvad der er en »lovgivningssag«, er således den samme efter 1985- og 2013-offentlighedsloven. Til belysning af rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen kan fra praksis efter den tilsvarende bestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 20 nævnes:
(...)
...grundlaget for de nye ejendomsvurderinger på erhvervsejendomme og -grunde. Konkret havde ministeriet undtaget (1) udkast til kommissorium for den strategiske arbejdsgruppe, (2) interne forelæggelser om kommissoriet/nedsættelsen af arbejdsgruppen, (3) praktiske forhold vedrørende planlægningen og afviklingens af arbejdsgruppens møder og (4) indledende af-
(...)
- Side 297 -
...vurderingsmodeller på området for erhvervsejendomme og -grunde og dermed udmøntningen heraf i et kommende forslag til en ny vurderingslov. Skatteministeriet kunne derfor med rette undtage samtlige de nævnte dokumenter, og det var i den forbindelse uden betydning, at nogle af dokumenterne vedrørte perioden forud for den formelle nedsættelse af arbejdsgruppen.
(...)
...lovgivningsprojekt omfattes af § 20, at lovforslag ventes fremsat inden for nær fremtid; at det ikke udelukker anvendelsen af offentlighedslovens § 20, at et lovforberedende arbejde måtte ende med ikke at føre til fremsættelse af et lovforslag; og at adgangen til aktindsigt i en lovgivningssag vil være permanent afskåret, hvis et lovforslag ikke fremsættes.
(...)
...enig med Justitsministeriet i, at der konkret forelå en lovgivningssag i lovens forstand. Dog fandt ombudsmanden, at nogle af de undtagne dokumenter ikke kunne anses for at høre til lovgivningssagen. Ombudsmanden fastholdt i udtalelse af 5. juli 2016 (sag nr. 16/01059), at der var tale om en lovgivningssag omfattet af 2013-offentlighedslovens § 20.
- Side 298 -
...1510/2009, s. 459. Dette står i modsætning til, hvad der gælder efter 2013-offentlighedslovens § 20. Efter denne bestemmelse er alle dokumenter og oplysninger i en lovgivningssag undtaget fra aktindsigt, uanset om de pågældende dokumenter er tilvejebragt i forbindelse med den pågældende sag eller ej, jf. Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kom-
(...)
- Side 301 -
...§ 20’s forstand. Dog fandt ombudsmanden, at nogle af de undtagne dokumenter ikke kunne anses for at høre til lovgivningssagen. Disse dokumenter måtte i stedet anses for at høre til en sag/forskellige sager om revision af logningsbekendtgørelsen. Derfor kunne de pågældende dokumenter ikke undtages fra aktindsigt efter 2013-offentlighedslovens § 20.