- Side 275 -
...aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 19-21, jf. § 14, stk. 2. Hensynene bag undtagelserne til aktindsigt i disse sager gør dog, at det kun vil være meget sjældent, at der kan gives meroffentlighed. Meroffentlighed i sager vil formentlig alene have praktisk betydning i forhold til sager om lovgivning (§ 20) og straffesager der vedrører juridiske
- Side 278 -
...myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise, som den ikke råder over i forvejen, eller hvis myndigheden selv skal foretage en nærmere vurdering af, hvilke oplysninger der skal sammenstilles for at foretage udtrækket.
- Side 280 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 286 -
...lovforslag L 144 2012-13, s. 96 (ad § 27). Det er en betingelse, at dokumentet er udarbejdet med henblik på udvekling mellem ministre og folketingsmedlemmer i sager om lovgivning eller tilsvarende politiske processer. Interne dokumenter der udveksles med folketingsmedlemmer, men som er udarbejdet i andre anledninger, er ikke omfattet af undtagelsen.