- Side 340 -
...forbindelse med drøftelser om fælles kommunale og regionale politiske initiativer. Dokumenter omfattet af 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde, jf. 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 2.
(...)
- Side 341 -
...2013-lovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2. For det tredje følger det af bekendtgørelse nr. 1575 af 16. december 2013 om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter, som er udstedt i medfør af 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 3, at der er aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter.
- Side 342 -
...1985-offentlighedslovens § 7 sig fra 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1. Efter sidstnævnte bestemmelse er det således afgørende for, om et dokument kan undtages fra aktindsigt, om det er udvekslet med udenforstående, hvorimod det ikke er afgørende, om dokumentet indeholder overvejelser af mere foreløbig karakter eller tilsigter at tjene grundlag
- Side 353 -
...»lækker« dokumentet, eller det bliver tilegnet af udenforstående ved hacking), vil det ikke være om afgivelse i lovens forstand, jf. herved Folketingets Ombudsmands udtalelse af 27. juni 2016, der er refereret straks nedenfor, og Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 521, i relation til 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 2.
- Side 356 -
...5, i lov om kommunale borgerservicecentre og fælleskommunale callcentre. Interne dokumenter, der afgives af en kommunal eller regional myndighed til den kommunale eller regionale tilsynsmyndighed eller til indenrigs- og sundhedsministeren til brug for udøvelsen af tilsynet, vil derfor ikke miste deres interne karakter som følge af denne afgivelse.
(...)
- Side 357 -
...bl.a., at arbejdet i udredningsgruppen blev udført af eksperter, der alle var forskere, og som blev betegnet som sådan. Udredningen tog endvidere som nævnt sigte på en kortlægning af det materiale, der lå til grund for regeringens håndtering af krisen, med det mål at afdække et faktisk hændelsesforløb og bringe viden om forløbet til brug for læring.
- Side 359 -
...lovforslaget at præcisere, at interne dokumenter ved afgivelse i den nævnte sammenhæng ikke derved mister deres interne karakter. Endvidere anføres det, at dette »svarer til den praksis, der som nævnt antages at gælde i medfør af offentlighedslovens § 23, stk. 2, i relation til internt materiale, der udleveres til brug for en advokatundersøgelse el.lign.«.
- Side 366 -
...Forsvarskommandoen) integreres i Forsvarsministeriets departement. En sådan integration var ikke blevet gennemført. Værnsfælles Forsvarskommando var således fortsat en selvstændig styrelse under Forsvarsministeriet. Dokumenter og oplysninger udvekslet mellem de to myndigheder kunne således ikke undtages efter 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1.
(...)
...Moderniseringsstyrelsen, hvoraf det fremgår, at styrelsen træffer afgørelser på finansministerens vegne, og at styrelsens afgørelser derfor ikke kan indbringes for finansministeren. Ombudsmanden var på baggrund af cirkulæret enig med Finansministeriet i, at Moderniseringsstyrelsen og Finansministeriet måtte anses for forskellige enheder inden for samme myndighed.
- Side 377 -
Bekendtgørelse nr. 1575 af 16. december 2013 om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter, som er udstedt i medfør af 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 3, fastslår, at der er aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter. Bekendtgørelsen har følgende ordlyd:
- Side 380 -
...myndighed. Vejle Kommune måtte dermed i forhold til Vejle Havn anses for »udenforstående«. Ombudsmanden lagde bl.a. vægt på, at kommunale selvstyrehavne har hjemmel i havneloven og ikke i kommunestyrelsesloven, og at selvstyrehavne inden for de overordnede økonomiske rammer, som kommunalbestyrelserne har fastlagt, kan råde selvstændigt over deres midler.
- Side 381 -
Som nævnt i pkt. 5 under kommentaren til nr. 2 fastslår bekendtgørelse nr. 1575 af 16. december 2013 om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter, som er udstedt i medfør af 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 3, at der er aktindsigt i visse interne kommunale (og regionale) dokumenter.
- Side 386 -
...Forskningsministeriet meddelte afslag på aktindsigt i bl.a. de nævnte dokumenter efter 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 2, og § 24, stk. 1, nr. 2 (ministerbetjeningsdokumenter). I sin klage til ombudsmanden anførte journalisten, at der var ret til aktindsigt i dokumenterne efter 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 1 (der svarer til 1985-of-
- Side 391 -
...landspolitiets opgavevaretagelse på baggrund af interviews med kredsens nær- og landbetjente, og at der ved analysen var foretaget en bearbejdning og vurdering af de interviewedes subjektive tilkendegivelser. Hertil kom, at rapporten alene var udarbejdet for at danne grundlag for og kvalificere de interne overvejelser om den fremtidige tilrettelæggel-
- Side 398 -
...videregives af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller lignende, sammenlign 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 2, og sammenhold med U 2007.2536 Ø, der er refereret nedenfor under pkt. 7 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 4. Der henvises i øvrigt til den praksis, der er gengivet nedenfor under kommentaren til § 10, nr. 1-4.
- Side 447 -
...2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, udtalte ombudsmanden, at oplysninger i et dokument i et afsnit om »Sag/problemstilling« måtte anses for oplysninger om sagens faktiske grundlag, der også måtte anses for relevante for sagen. Oplysningerne var derfor omfattet af 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 1 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1).
(...)
- Side 448 -
...11, stk. 1). Det drejede sig for det første om pkt. 1 om »Sagens faktiske forhold« i Trafik- og Byggestyrelsens redegørelse med titlen »Redegørelse for forløbet i en sag om aktindsigt i statsflyvninger«. For det andet drejede det sig om en e-mail fra styrelsen til Transport- og Bygningsministeriet, der indeholdt et »kort notat til hændelsesforløbet«.
- Side 548 -
...EU-rådsmøderegi, herunder i EU-arbejdsgrupper, som hovedregel og i henhold til fast praksis i EU-institutionerne og EU-medlemsstaterne betragtes som fortrolige, hvorfor der gælder en gensidig forventning/kutyme om fortrolighed. Ombudsmanden havde ikke grundlag for at kritisere, at de pågældende oplysninger blev undtaget efter 2013-lovens § 32, stk. 1.
- Side 640 -
...efter ordlyden af bestemmelsen kun gjaldt, hvis en minister eller nævnsformanden havde besluttet det. Det skyldtes, at det fulgte af praksis, at drøftelserne i nævnet var undergivet tavshedspligt, medmindre det udtrykkeligt var aftalt, hvad udvalgsmedlemmerne kunne sige til offentligheden. Se også FOB 2017-26 om § 4 i lov om Udenrigspolitisk Nævn.