- Side 330 -
...en række dokumenter i offentlighedslovens § 23-29, der overordnet kan skitseres som henholdsvis interne dokumenter (lovens §§ 23-26),436436. Se nedenfor under afsnit 3.2.1. og en række særlige dokumenter fra retten til aktindsigt (§ 27).437437. Se nedenfor under afsnit 3.2.2. Sådanne dokumenter er som udgangspunkt undtaget fra retten til aktindsigt.
Undtaget fra retten til aktindsigt er interne dokumenter, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1. Ved interne dokumenter forstås, jf. stk. 1:
(...)
- Side 331 -
...offentlighedslovens almindelige regler. Dette betyder, at selvom dokumentet som udgangspunkt ikke er omfattet af retten til aktindsigt, kan der være oplysninger i dokumentet, som der vil skulle gives aktindsigt i. Findes disse oplysninger i andre dokumenter hos den offentlige myndighed, vil det være tilstrækkeligt at give aktindsigt i disse dokumenter.
Offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, vedrører interne dokumenter og medfører, at et dokument, der betragtes som internt, er undtaget aktindsigt, indtil det er afgivet til udenforstående.
(...)
- Side 332 -
...karakter, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 2. En undtagelse er, hvis afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde. Baggrunden for bestemmelsen er, at den myndighed, der har afgivet et dokument til en udenforstående, må anses for at have opgivet retten til at beskytte det pågældende interne dokument.
- Side 333 -
...ofte blot ministerbetjeningsreglen. Det følger af ministerbetjeningsreglen, at interne dokumenter kan undtages fra aktindsigt, hvis de udveksles »mellem et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder« på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister »har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand«.
- Side 335 -
Efter offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 3, omfatter retten til aktindsigt ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles mellem KL, Danske Regioner samt disses medlemmer, i forbindelse med økonomiske og politiske forhandlinger med staten eller i forbindelse med drøftelser om fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
- Side 347 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om at overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal myndigheden overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.