- Side 421 -
...m.v., ikke kunne anses som internt arbejdsmateriale, jf. FT 1969/70, tillæg B, sp. 2151 ff, og se tilsvarende for så vidt angår offentlighedslovens § 23 Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 2. udg., s. 485 f, der samtidig anfører, at situationen er en anden, hvis den sagkyndige er tilknyttet myndigheden i et egentligt ansættelsesforhold.
(...)
...meget lille og derfor stillet dårligere end en stor kommune, der havde de fornødne ressourcer til at lade et teknisk notat som det foreliggende udarbejde af sin egen forvaltning. Statsforvaltningen afviste, at sådanne forhold lovligt kunne indgå i vurderingen af, om et dokument kan undtages som internt efter offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1.
- Side 430 -
...en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand. Det samme gælder efter § 23, stk. 1, nr. 3, og § 25 dokumenter, der udveksles mellem KL, Danske Regioner og disses medlemmer i forbindelse med økonomiske eller politiske forhandlinger eller i forbindelse med drøftelser om fælles kommunale og regionale politiske initiativer.
(...)
...tilsynsopgaver. Heller ikke den resterende udvidelse i offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 3, jf. § 25, relaterer sig til afgørelsesvirksomhed omfattet af forvaltningslovens partsaktindsigtsregler. Anderledes udtrykt finder offentlighedslovens bredere definition af begrebet interne dokumenter alene anvendelse på tilfælde, hvor forvaltningslovens al-
(...)
- Side 431 -
...eller efter forvaltningsloven miste sin interne karakter. Det pågældende dokument vil således være internt i ministerbetjeningssagen efter § 24 og internt i afgørelsessagen efter offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, og forvaltningslovens § 12, stk. 1. Se hertil Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 608 ff, og nedenfor under pkt. 4.6.
- Side 432 -
...skal identificeres forskellige dokumenttyper, hvor de hensyn, der ligger bag reglerne om interne dokumenter, i almindelighed ikke taler for, at de pågældende interne dokumenter undtages fra retten til aktindsigt. Se nu bekendtgørelse nr. 1175 af 16. december 2013 om aktindsigt i visse kommunale og regionale dokumenter, der i § 2 foreskriver følgende:
- Side 435 -
...hvilken myndighed aktindsigtsanmodningen indgives, jf. Offentlighedskommissionen betænkning 1510/2009, s. 574. Det må herefter antages, at den modtagende myndighed i en afgørelsessag på tilsvarende måde vil kunne anvende forvaltningslovens § 15 b, nr. 5, til at undtage det pågældende dokument, såfremt det fortsat er internt ved afgivelsesmyndigheden.
- Side 437 -
...forvaltningslovens § 12 og den modsvarende bestemmelse i offentlighedslovens § 23 synes ikke at have forholdt sig til det praktisk væsentlige spørgsmål, om et internt dokument mister sin interne karakter, hvis det udleveres som følge af en anden myndigheds anmodning herom efter forvaltningslovens § 31. Spørgsmålet kan give anledning til en vis tvivl.
- Side 438 -
...internt dokument ikke efter denne bestemmelse mister sin interne karakter, hvis den myndighed, der har udarbejdet dokumentet, anvender det i en anden intern sammenhæng, f.eks. i forbindelse med afgørelsen af en anden sag, jf. Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 574. Tilsvarende må herefter også gælde i forhold til forvaltningslovens § 12.
- Side 444 -
...baggrund at udstrække muligheden for at beskytte den politiske beslutningsproces til også at dække sådanne tilfælde. Bestemmelsen svarer til § 10 i offentlighedsloven af 1985 og – i mindre grad – til § 27, nr. 1, i offentlighedslovens af 2013. Praksis efter disse bestemmelser er derfor også relevant for fortolkningen af forvaltningslovens § 14, nr. 1.