Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 23

Udbudsret (2. udg.)
Forfattere: Carina Risvig Hamer
Udgivelsesdato: 06. sep 2021
DJØF Forlag

Ordregivere omfattet af reglerne om aktindsigt

- Side 734 -

...er oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«

Læs på Jurabibliotek



Omfanget af aktindsigt

- Side 740 -

...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.

Læs på Jurabibliotek



Undtagne dokumenter

- Side 741 -

...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2) være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.

Læs på Jurabibliotek


Interne dokumenter

Undtaget fra retten til aktindsigt er interne dokumenter, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1-3, hvor alene den traditionelle form for interne dokumenter i nr. 1 dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående, er relevant at vurdere i udbudssager.

Læs på Jurabibliotek


Hvad er interne dokumenter

Interne dokumenter, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, er dokumenter, der er udarbejdet af en ordregiver til ordregiverens egen brug. Loven anvender formuleringen dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående.

Læs på Jurabibliotek



Særlig arbejdsgruppe – tværministeriel arbejdsgruppe

- Side 743 -

...behandle oplysningerne som fortrolige, samt at evalueringsdokumenterne alene var udfærdiget i regionens regi (og journaliseret i regionen). Klagenævnet konkluderede på denne baggrund, at dokumenterne ikke kunne anses for at have været afgivet til udenforstående, jf. forvaltningslovens § 12, stk. 1, 2. pkt., og offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...vurdering, hvorefter den nedsatte arbejdsgruppe måtte anses for en selvstændig myndighed, hvis interne dokumenter i henhold til offentlighedslovens § 23, stk. 1, som udgangspunkt kan undtages fra aktindsigt. Konkret havde en række dokumenter dog mistet sin interne karakter, da det var blevet sendt til en række af de deltagende kommuners indkøbschefer.

Læs på Jurabibliotek


Dokumenter afgivet til udenforstående

Offentlighedslovens § 23, stk. 2, angiver: »Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende

Læs på Jurabibliotek



Meroffentlighed

- Side 762 -

Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.

Læs på Jurabibliotek