- Side 734 -
...er oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«
- Side 740 -
...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.
- Side 741 -
...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2) være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.
Undtaget fra retten til aktindsigt er interne dokumenter, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1-3, hvor alene den traditionelle form for interne dokumenter i nr. 1 dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående, er relevant at vurdere i udbudssager.
Interne dokumenter, jf. offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1, er dokumenter, der er udarbejdet af en ordregiver til ordregiverens egen brug. Loven anvender formuleringen dokumenter, der ikke er afgivet til udenforstående.
- Side 743 -
...behandle oplysningerne som fortrolige, samt at evalueringsdokumenterne alene var udfærdiget i regionens regi (og journaliseret i regionen). Klagenævnet konkluderede på denne baggrund, at dokumenterne ikke kunne anses for at have været afgivet til udenforstående, jf. forvaltningslovens § 12, stk. 1, 2. pkt., og offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 1.
(...)
...vurdering, hvorefter den nedsatte arbejdsgruppe måtte anses for en selvstændig myndighed, hvis interne dokumenter i henhold til offentlighedslovens § 23, stk. 1, som udgangspunkt kan undtages fra aktindsigt. Konkret havde en række dokumenter dog mistet sin interne karakter, da det var blevet sendt til en række af de deltagende kommuners indkøbschefer.
Offentlighedslovens § 23, stk. 2, angiver: »Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende
- Side 762 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.