- Side 334 -
...»konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand«, jf. offentlighedslovens § 24, stk. 1, nr. 1, og at de omhandlede dokumenter, ikke kunne anses for dokumenter i endelig form efter offentlighedslovens § 26, nr. 1, da der var tale om dokumenter indeholdende af oplysninger af procesledende karakter.
(...)
...af offentlighedslovens § 24, stk. 1, nr. 1, anses bl.a. følgende dokumenter: udkast til »talepapir« og »beredskabstalepunkter«, udkast til pressemeddelelser, materiale til brug for pressemøder mv., udkast til bidrag til besvarelse af folketingsspørgsmål, notater, redegørelser, idékataloger, sagkyndige udtalelser og vurderinger, handlingsplaner mv.
- Side 347 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om at overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal myndigheden overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.
(...)
- Side 348 -
...Justitsministeriet i den forbindelse havde besluttet at udlevere de omhandlede høringssvar efter princippet om meroffentlighed, jf. offentlighedslovens § 14, stk. 1. Det fremgik, at Justitsministeriet ved den nye afgørelse navnlig havde lagt vægt på den tid, der var gået, siden det lovforslag, som høringssvarene relaterede sig til, blev fremsat i Folketinget.