- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
...kan undtages. Bestemmelserne herom findes i offentlighedslovens §§ 23-29 og kan grundlæggende opdeles i tre kategorier: For det første egentlige interne dokumenter, jf. herom afsnit 3.4.3.1, for det andet særlige interne dokumenter, jf. afsnit 3.4.3.2-3.4.3.4, og endelig, for det tredje, andre beskyttelsesværdige dokumenter, jf. herom afsnit 3.4.3.5.
- Side 424 -
...dokumenter dog efter omstændighederne vil kunne undtages af §§ 30-33. Fælles for bestemmelsens enkelte led er, at et internt dokument kun omfattes af bestemmelsen, hvis det foreligger i endelig form, men ikke hvis det alene foreligger i udkast eller anden foreløbig form. Det er også en betingelse, at dokumentet er udarbejdet som et selvstændigt dokument.
(...)
...nr. 1. Se også FOB 1989.157 om et (beslutnings-)mødereferat. Da det er en betingelse, at der er tale om en endelig beslutning vedrørende »en sags afgørelse«, falder beslutninger af procesledende karakter ikke ind under bestemmelsens anvendelsesområde, jf. FOB 2015-9. § 26, nr. 1, modsvares i sager om partsaktindsigt af forvaltningslovens § 13, nr. 1.
(...)
...dokumenter, der alene indeholder en gengivelse af oplysninger, som myndigheden har haft pligt til at notere efter lovens § 13, ligeledes omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler. Bestemmelsen modsvares i sager om partsaktindsigt af forvaltningslovens § 13, nr. 2. Om udstrækningen af notatpligten henvises til kapitel 11, afsnit 4.
(...)
...offentlighedslovens § 26, nr. 3, er selvstændige dokumenter, som er udarbejdet af en myndighed for at tilvejebringe bevismæssig eller anden tilsvarende klarhed med hensyn til en sags faktiske omstændigheder, omfattet af aktindsigtsadgangen uanset dokumenternes interne karakter. Bestemmelsen modsvares i sager om partsaktindsigt af forvaltningslovens § 13, nr. 3.
(...)
- Side 425 -
...dels er generelle for behandlingen af bestemte sagstyper. Det er til gengæld uden betydning, hvilken form de pågældende forskrifter har, jf. FOB 2013-6. De kan benævnes cirkulærer, interne vejledninger, praksisoversigter, håndbøger for medarbejdere mv. Se også FOB 1995.331, FOB 1996.431 og FOB 2001.527 om rettevejledninger til skriftlige eksaminer.
(...)
...26, nr. 5, at der er aktindsigt efter lovens almindelige regler i interne dokumenter i endelig og selvstændig form, der indeholder en systematiseret gengivelse af praksis på bestemte områder (praksisoversigter). Bestemmelsen omfatter ikke såkaldte visdomsbøger, altså samlinger af en myndigheds tidligere afgørelser mv. til myndighedens interne brug.