- Side 341 -
...2013-lovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2. For det tredje følger det af bekendtgørelse nr. 1575 af 16. december 2013 om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter, som er udstedt i medfør af 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 3, at der er aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter.
(...)
For en gennemgang af bestemmelserne i 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 5, og § 29 henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 581 f. og 645 ff.
- Side 346 -
...nævnt ovenfor under pkt. 3 i indledningen til kommentaren til § 7 følger det imidlertid af 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 5, at retten til aktindsigt – uanset bestemmelsen i 2013-lovens § 23, stk. 1 – omfatter interne dokumenter, som foreligger i endelig form, når dokumenterne indeholder en systematiseret gengivelse af praksis på bestemte områder.
- Side 383 -
...Betænkning nr. 857/1978, s. 216 ff., og betænkning nr. 1510/2009, s. 531 ff. og 582 ff. Se om § 26 i 2013-offentlighedsloven L 144, FT 2012/13, pkt. 3.4.2.2 og pkt. 4.14.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til § 26. 2013-offentlighedslovens § 26 er i det væsentlige identisk med § 8 i 1985-offentlighedsloven.
- Side 384 -
...aktindsigt. Det følger således af 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 5, at retten til aktindsigt omfatter interne dokumenter, som foreligger i endelig form, når dokumenterne indeholder en systematiseret gengivelse af praksis på bestemte sagsområder. Om bestemmelsen henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 581 f.
(...)
- Side 385 -
...disse sagsekspeditionsskridt nedfældes i et selvstændigt dokument, der er i endelig form, vil dokumentet være omfattet af retten til aktindsigt efter 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 2, jf. betænkning nr. 1510/2009, s. 584. Det må antages, at der også gælder en tilsvarende ret til aktindsigt ved anvendelse af 1985-offentlighedslovens § 8, nr. 2.
- Side 386 -
...Forskningsministeriet meddelte afslag på aktindsigt i bl.a. de nævnte dokumenter efter 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr. 2, og § 24, stk. 1, nr. 2 (ministerbetjeningsdokumenter). I sin klage til ombudsmanden anførte journalisten, at der var ret til aktindsigt i dokumenterne efter 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 1 (der svarer til 1985-of-
(...)
- Side 387 -
...endelige beslutning om en sags afgørelse, hvorfor de ikke var omfattet af 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 1. Ombudsmanden tilsluttede sig ministeriets opfattelse og bemærkede, at de pågældende dokumenter omhandlede beslutninger, som havde procesledende karakter, og at der således ikke var tale om endelige beslutninger, der vedrørte »en sags afgørelse«.
- Side 389 -
...bestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 6 eller 2013-offentlighedslovens § 13. Herved bemærkes, at myndigheden under alle omstændigheder skal meddele aktindsigt i sådanne dokumenter i et omfang, som følger af 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 2. Det har ikke været hensigten, at miljøoplysningsloven skal begrænse retten til aktindsigt efter andre regler.
(...)
...sagsekspeditionsskridt nedfældes i et selvstændigt dokument, der er i endelig form, vil dokumentet være omfattet af retten til aktindsigt efter 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 2, jf. betænkning nr. 1510/2009, s. 584. Det må herved antages, at der også gælder en tilsvarende ret til aktindsigt ved anvendelse af 1985-offentlighedslovens § 8, nr. 2.
(...)
- Side 390 -
...hinder for at meddele aktindsigt ud fra et meroffentlighedsprincip. Det bemærkes i den forbindelse, at heller ikke 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 2, kan antages at omfatte oplysninger, som er noteret efter den ulovbestemte grundsætning om notatpligt uden for afgørelsessager, jf. Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 577.
- Side 391 -
Om den tilsvarende bestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 3, kan henvises til:
(...)
...landspolitiets opgavevaretagelse på baggrund af interviews med kredsens nær- og landbetjente, og at der ved analysen var foretaget en bearbejdning og vurdering af de interviewedes subjektive tilkendegivelser. Hertil kom, at rapporten alene var udarbejdet for at danne grundlag for og kvalificere de interne overvejelser om den fremtidige tilrettelæggel-
(...)
- Side 392 -
...det forhold, at rapporten via interviewene tjente til at danne et faktisk billede af nær- og landpolitiets opgavevaretagelse, under de angivne omstændigheder ikke kunne føre til et andet resultat. Han lagde yderligere vægt på, at rapporten ikke var tiltænkt fremlæggelse over for udenforstående med henblik på dokumentation af faktiske omstændigheder.
...på anden måde afspejler den pågældende myndigheds interne overvejelser om sagens afgørelse eller fortsatte behandling, vil dokumentet allerede af denne grund ikke være omfattet af bestemmelsen, jf. Folketingets Ombudsmands udtalelse af 4. november 2014 (sag nr. 14/03694) vedrørende den tilsvarende bestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 4.
(...)
Om den tilsvarende bestemmelse i 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 4, kan henvises til:
(...)
- Side 393 -
...måde afspejler den pågældende myndigheds interne overvejelser om sagens afgørelse eller fortsatte behandling. I forlængelse heraf lagde ombudsmanden vægt på, at dokumenterne i alt væsentligt indeholdt Statsministeriets vurderinger og overvejelser, hvorfor dokumenterne allerede af denne grund ikke var omfattet af 2013-offentlighedslovens § 26, nr. 4.
- Side 441 -
...oplysninger end den endelige beslutning, og hvor dokumentet derfor ikke vil være omfattet af retten til aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 8, nr. 1. Ekstraheringspligten gælder alene i forhold til gengivelsen af endelige beslutninger om en sags afgørelse og således ikke i forhold til en gengivelse af beslutninger, der er foreløbige eller lignende.