- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
...kan undtages. Bestemmelserne herom findes i offentlighedslovens §§ 23-29 og kan grundlæggende opdeles i tre kategorier: For det første egentlige interne dokumenter, jf. herom afsnit 3.4.3.1, for det andet særlige interne dokumenter, jf. afsnit 3.4.3.2-3.4.3.4, og endelig, for det tredje, andre beskyttelsesværdige dokumenter, jf. herom afsnit 3.4.3.5.
- Side 418 -
Bestemmelsernes praktiske rækkevidde begrænses – ligesom reglen om egentlige interne dokumenter i § 23, stk. 1, nr. 1 – af reglerne i offentlighedslovens §§ 28 og 29 om indsigt i faktiske oplysninger og i visse former for faglige vurderinger (ekstrahering). Se herom afsnit 3.4.4 nedenfor.
- Side 426 -
...under omstændigheder, hvor et »egentligt« internt dokument efter § 23, stk. 1, nr. 1, ikke mister sin interne karakter, fordi videregivelsen omfattes af § 23, stk. 2, om videregivelse af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller lignende. For eksempler fra praksis om prisgivelse af beskyttelseshensynet se FOB 1988.150, FOB 1992.79 og FOB 2003.83.
- Side 430 -
De ovenfor gennemgåede regler om interne dokumenter og særligt beskyttelsesværdige dokumenter suppleres af bestemmelserne i offentlighedslovens §§ 28 og 29, hvorefter der gælder en pligt til at ekstrahere visse typer oplysninger fra sådanne dokumenter. Ekstraheringspligten gælder – i forskelligt
- Side 433 -
...ekstraheringspligten ikke indtræder i tilfælde, hvor oplysningerne på et tidligt tidspunkt i sagens behandling forekom relevante, men hvor sagens udvikling har bevirket, at oplysningerne på tidspunktet for aktindsigtsanmodningens indgivelse må anses for uden betydning, f.eks. fordi de er blevet erstattet med bedre og opdaterede oplysninger (efterfølgende irrelevans).
- Side 435 -
...initiativ. For det fjerde skal initiativet være offentliggjort. For det femte må dokumentet ikke have karakter af et ministerrådgivningsdokument eller et dokument udarbejdet for rådgivning af formandskabet for KL eller Danske Regioner. For det sjette skal undtagelserne i offentlighedslovens § 28, stk. 2, ikke finde anvendelse. Og endelig, for det syvende,