- Side 210 -
...ved fastlæggelsen af de faktuelle oplysninger.245245. Jf. nærmere Lovforslag L 144 2012-13, s. 97 (ad § 28) om de tilsvarende begreber i offentlighedslovens § 28, hvorefter forvaltningslovens § 14 a er opbygget. Se i øvrigt nærmere fx FOB 2014-14. Faktuelle oplysninger omfatter ikke interne eller eksterne faglige vurderinger (se dog § 14 a, stk. 1,
(...)
- Side 211 -
...aktindsigten, jf. § 14 a, stk. 2.247247. Bemærk i øvrigt, at der ikke gælder undtagelser til ekstraheringspligten svarende til offentlighedslovens § 28, stk. 2, nr. 1 og 3, om at ekstraheringspligten ikke gælder hvis det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug at ekstrahere eller hvis oplysningerne i forvejen er offentligt tilgængelige.
- Side 265 -
...overtræde en særlig tavshedspligtsbestemmelse. Kravet om, at dataudtræk (og evt. anonymisering) er betinget af »få og enkle kommandoer«, er stillet for at tage hensyn til myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise,
- Side 268 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 271 -
...(pkt. 4.14.4.3). Dette indebærer, at relevante oplysninger om sagens faktiske grundlag og oplysninger om eksterne faglige vurdering samt interne faglige vurderinger i endelig form vil skulle ekstraheres, selv om disse oplysninger findes i et dokument omfattet af § 24, stk. 1. Endvidere gælder meroffentlighedsprincippet, jf. offentlighedslovens § 14
(...)
- Side 272 -
...notatet som udgangspunkt kunne undtages fra aktindsigt efter bestemmelsen om ministerbetjening (§ 24). Ombudsmanden mente imidlertid, at en meget væsentlig del af notatet indeholdt oplysninger om sagens faktiske grundlag, og at disse oplysninger derfor burde være udleveret til journalisten i medfør af offentlighedslovens § 28, stk. 1, om ekstrahering.
(...)
- Side 274 -
...1.443443. Ekstraheringspligten for eksterne faglige vurderinger gælder dog ikke i dokumenter omfattet af offentlighedslovens § 26, nr. 5, om statistiske oplysninger mv. Bestemmelsen svarer til forvaltningslovens § 14 a, stk. 1, jf. ovenfor s. 210, jf. fx FOB 2014-14. Ekstraheringspligten kan dog stadig begrænses efter offentlighedslovens §§ 30-33.
(...)
...forvaltningslovens ekstraheringsbestemmelse gælder det efter offentlighedslovens § 28, stk. 2, at ekstraheringspligten ikke gælder (og dermed er der ikke aktindsigt), i det omfang det vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug. Forvaltningen skal redegøre for, hvis den vil undtage med denne begrundelse og undtagelsen kan kun anvendes, hvis res-
(...)
- Side 275 -
...journalister eller forskere, vil ressourceforbruget normalt ikke kunne undtage fra ekstraheringspligten. Ekstraheringspligten gælder heller ikke, hvis oplysningerne fremgår af andre dokumenter, som udleveres i forbindelse med aktindsigten, eller hvis oplysningerne allerede er offentligt tilgængelige, fx på internettet, jf. offentlighedslovens § 28, stk. 2.