- Side 303 -
...pkt. – udlevere interne faglige vurderinger i endelig form omfattet af 2013-offentlighedslovens § 29, stk. 1, efter at et lovudkast er sendt i høring og offentliggjort på Høringsportalen. Dette følger også af princippet om, at en aktindsigtsanmodning skal behandles efter det retsgrundlag, der giver den aktindsigtssøgende den gunstigste retstilling.
- Side 341 -
...2013-lovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2. For det tredje følger det af bekendtgørelse nr. 1575 af 16. december 2013 om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter, som er udstedt i medfør af 2013-offentlighedslovens § 23, stk. 3, at der er aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter.
- Side 350 -
...udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning af formandskabet for KL og for Danske Regioner. Bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2. Om bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 29, stk. 1, henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 645 ff.
- Side 429 -
...offentliggjort redegørelse, handlingsplan el.lign. Det gælder dog ikke oplysninger om interne faglige vurderinger, som findes i dokumenter, der er udarbejdet til brug for ministerrådgivning eller rådgivning af formandskabet for KL og for Danske Regioner. Bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 28, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, jf. § 29, stk. 2.
(...)
...aktindsigtssøgende materielt mest gunstige retsgrundlag, skal der som udgangspunkt også, når der er anmodet om aktindsigt i miljøoplysninger, gives aktindsigt i interne faglige vurderinger i et sådant omfang, som følger af 2013-offentlighedslovens § 29. Det har ikke været formålet med miljøoplysningsloven at indskrænke retten til aktindsigt efter andre regler.
(...)
Om bestemmelsen i 2013-offentlighedslovens § 29 henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., s. 645 ff.
- Side 441 -
Ekstraheringspligten efter 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1, omfatter ikke interne vurderinger/beregninger/udtalelser, herunder af (intern) faglig karakter, der foretages af myndighedens eget personale, jf. f.eks. FOB 2004.98. Det følger i øvrigt forudsætningsvist af 2013-offentlighedslovens § 29, stk. 1,
- Side 457 -
...offentliggjort redegørelse, handlingsplan eller lignende, vil oplysningerne om sådanne metoder og forudsætninger ikke skulle ekstraheres efter 1985-offentlighedslovens § 11, stk. 1, men vil derimod omfattes af ekstraheringspligten efter 2013-offentlighedslovens § 29, stk. 1, 1. pkt., idet de vil blive betragtet som en del af de interne faglige vurderinger.
(...)
...om der bør overvejes at gives aktindsigt i de omhandlede (interne) metoder og forudsætninger efter meroffentlighedsprincippet, f.eks. i et internt dokument, der indeholder en beskrivelse af de metoder og forudsætninger, der af myndigheden er anvendt i forbindelse med en offentliggjort analyse eller beregning, jf. betænkning nr. 1510/ 2009, s. 621 f.