- Side 469 -
...bemærkninger samt de specielle bemærkninger til § 1, nr. 4, »til § 14 b«. Se også Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 640 f. For så vidt angår den beslægtede bestemmelse i § 29 i offentlighedsloven henvises til pkt. 4.16 i de almindelige bemærkninger til L 144, FT 2012/13, og til dette lovforslags specielle bemærkninger til denne bestemmelse.
- Side 472 -
...ikke enig med Finansministeriet i, at der var tale om vurderinger, der byggede på den almindelige administrative indsigt ved forvaltningsmyndighederne og ikke adskilte sig fra den indsigt, der også vil være til stede hos andre forvaltningsmyndigheder. Der var på den baggrund tale om interne faglige vurderinger i offentlighedslovens § 29’s forstand.
(...)
Ombudsmandens udtalelse af 20. juni 2016, j.nr. 16/01792 Nogle dokumenter vedrørende det folkeretlige grundlag for militær indgriben i Syrien, som Udenrigsministeriet havde udarbejdet, blev anset for at indeholde faglige vurderinger i relation til det tilsvarende begreb i offentlighedslovens § 29.
- Side 475 -
...vurderinger, selv om oplysningerne alene er indgået i en korrespondance mellem ministerier om lovgivning. Sigtet med bestemmelsen er, at befolkningen, medierne og politikere – ved at få indsigt i interne faglige vurderinger – bedre kan vurdere og drøfte det politiske initiativ på de faglige præmisser, som forvaltningsmyndigheden baserer initiativet på.
(...)
...indgår i en sagstype, der er omfattet af offentlighedslovens § 29, stk. 1, 1. pkt., måtte blive tilakteret en afgørelsessag, vil dokumentet herved ofte miste sin interne karakter og dermed blive undergivet partsaktindsigt i afgørelsessagen efter reglerne om aktindsigt i eksterne dokumenter, jf. herom pkt. 3.3.1 og 4.6 i kommentaren til § 12, stk. 2.