- Side 278 -
...myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise, som den ikke råder over i forvejen, eller hvis myndigheden selv skal foretage en nærmere vurdering af, hvilke oplysninger der skal sammenstilles for at foretage udtrækket.
- Side 280 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 284 -
...grundlag og oplysninger om eksterne faglige vurdering samt interne faglige vurderinger i endelig form vil skulle ekstraheres, selv om disse oplysninger findes i et dokument omfattet af § 24, stk. 1. Endvidere gælder meroffentlighedsprincippet, jf. offentlighedslovens § 14 (jf. nærmere ovenfor s. 274) i forhold til sager om ministerbetjeningsdokumenter.
(...)
- Side 287 -
...eller lignende. Kun sådanne politisk bestemte initiativer er omfattet. Derfor er fx kommunernes lovbestemte pligter til at udarbejde skoleplaner, sygehusplaner, affaldsregulativer mv. ikke omfattet. Som nævnt bliver der kun aktindsigt i oplysningerne vedr. lovforslag, når (og hvis) det bliver fremsat, og for planer mv., når (og hvis) de offentliggøres.
(...)
- Side 288 -
Bestemmelsen i offentlighedslovens § 29, stk. 1, er begrænset på samme måde som efter § 28, stk. 2 (jf. umiddelbart ovenfor), dvs. hvis det vil medføre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, hvis oplysningerne allerede fremgår af dokumenter omfattet af aktindsigten, eller hvis oplysningerne er offentligt tilgængelige, jf. § 29, stk. 2, jf. nærmere FOB 2021-4.