- Side 85 -
Det er i 1985-offentlighedslovens § 3, stk. 1, fastsat, at en minister – efter forhandling med justitsministeren – kan fastsætte regler om, at bl.a. nærmere angivne myndigheder skal være undtaget fra loven. Det gælder dog kun, hvis
(...)
- Side 86 -
...Omvendt er der ikke holdepunkter for, at ophævelsen har haft til hensigt at ændre retsstillingen for så vidt angår adgangen til aktindsigt i miljøoplysninger, hvorfor mest taler for, at ikke bare den konkrete sagsbehandling, men også den generelle administrative regelfastsættelse med tilknytning til miljøoplysningslovens anvendelse, kan fortsætte.
(...)
1985-offentlighedslovens § 3, stk. 1, kan naturligvis ikke anvendes til at indskrænke de forpligtelser til at meddele aktindsigt i miljøoplysninger, som følger af miljøoplysningsdirektivet.
...af miljøoplysningsloven, skulle behandle en aktindsigtsanmodning i miljøoplysninger efter 2013-offentlighedsloven, jf. den nævnte lovs § 4, stk. 1. For en nærmere gennemgang af 2013-offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 3, og §§ 4 og 5 henvises til Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 3. udg., henholdsvis s. 159 f., 164 ff. og 175 ff.
- Side 153 -
...er pligt til at give aktindsigt i de oplysninger, der foreligger. Der er ikke pligt til at foretage en behandling af oplysningerne. Der kunne således ikke ved en direktivkonform fortolkning af miljøoplysningsloven udledes en pligt til at foretage og udlevere en sammenstilling af oplysninger i myndighedernes databaser og herved genere et dataudtræk.