- Side 106 -
Offentlighedslovens §§ 2-6 omhandler lovens anvendelsesområde. Ud over at loven jf. § 2, finder anvendelse på »al virksomhed, der udøves af myndigheder inden for den offentlige forvaltning«, finder loven (bortset fra enkelte bestemmelser) også anvendelse på virksomhed, der udøves af
- Side 109 -
...anvendelse. Dette indebærer, at enhver, med de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning. Retten til aktindsigt i dokumenter, der er afsendt af myndigheden, gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet.
- Side 116 -
...dokumentet, som ordregiveren kan undlade at give aktindsigt i. Af relevans i udbudsretlig henseende er offentlighedslovens § 30, der giver mulighed for at undtage visse oplysninger om forretningshemmeligheder mv. fra adgangen til aktindsigt: »Undtagelse af oplysninger om private forhold og drifts- eller forretningsforhold m.v.«. Se pkt. 6.3.1.2.1 nedenfor.
- Side 117 -
...tilbudsgiveres tilbud, herunder deres priser og tekniske specifikationer ved tilbuddet, samt den fremgangsmåde tilbudsgiveren vil anvende ved udførelsen af opgaven. Derfor er offentlighedslovens § 30, stk. 1, nr. 2, typisk en bestemmelse, det er relevant at overveje i forbindelse med en anmodning om aktindsigt i forbindelse med en udbudsforretning.
(...)
Offentlighedslovens § 30 har følgende formulering:
(...)
...undtages, skal det være af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningen angår, at der ikke gives aktindsigt i et tilbud, herunder oplysninger om et tilbud. Det er ligeledes ikke afgørende, at virksomheden betragter bestemte oplysninger som driftshemmeligheder og i den forbindelse har påstemplet »fortroligt« på dokumenterne.
(...)
- Side 118 -
...foretage en afvejning og kan ikke pr. automatik undtage aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 30. Først må ordregiveren vurdere, om der er tale om drift eller forretningsforhold, og dernæst om aktindsigt kan indebære en nærliggende risiko for, at der i lyset af særligt konkurrencemæssige grunde påføres tilbudsgiveren økonomisk skade.
(...)
...meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige indhold.« Dette gælder dog ikke, jf. § 34, stk. 2, hvis »1) det vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, 2) det vil indebære, at der gives en klart vildledende information, eller 3) det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller sammenhængende meningsindhold.«
- Side 123 -
...112, stk. 3. Klagenævnet vurderede derfor, at de omtvistede prisoplysninger fortsat var forretningshemmeligheder omfattet af offentlighedslovens § 30, nr. 2. I samme retning klagenævnets afgørelse af 26. november 2018, hvor der var indgivet klage til klagenævnet, og derfor var der ikke indgået kontrakt, da ordregiver afventede klagenævnets afgørelse.
- Side 124 -
...er oplysninger om »tekniske indretninger eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende« i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2. Der er tale om detaljerede oplysninger om den tekniske og forretningsmæssige sammensætning af tilbuddene fra ABB og FLSmidth A/S, herunder vedrørende kvaliteten af den tilbudte tekniske løsning og tilbuds-
(...)
- Side 125 -
givernes projektorganisation. Oplysningernes karakter indebærer, at det kan lægges til grund, at det er af »væsentlig økonomisk betydning« for virksomhederne, at Siemens A/S’ anmodning om aktindsigt ikke imødekommes på dette punkt, jf. offentlighedslovens § 30, nr. 2.«
(...)
...fra 2016, s. 41. Oplysninger i CV’er om særligt relevante kompetencer og om særligt relevante projekter kan efter en nærmere vurdering af karakteren af de nævnte oplysninger, undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2, se klagenævnets afgørelse af 12. august 2016, der er omtalt i klagenævnets årsrapport fra 2016, s. 41-42.
- Side 129 -
...klagenævnet) overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35. Det fremgår af § 14, at der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i lov om behandling af personoplysninger.