- Side 106 -
Offentlighedslovens §§ 2-6 omhandler lovens anvendelsesområde. Ud over at loven jf. § 2, finder anvendelse på »al virksomhed, der udøves af myndigheder inden for den offentlige forvaltning«, finder loven (bortset fra enkelte bestemmelser) også anvendelse på virksomhed, der udøves af
- Side 109 -
...anvendelse. Dette indebærer, at enhver, med de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning. Retten til aktindsigt i dokumenter, der er afsendt af myndigheden, gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet.
- Side 116 -
...dokumentet, som ordregiveren kan undlade at give aktindsigt i. Af relevans i udbudsretlig henseende er offentlighedslovens § 30, der giver mulighed for at undtage visse oplysninger om forretningshemmeligheder mv. fra adgangen til aktindsigt: »Undtagelse af oplysninger om private forhold og drifts- eller forretningsforhold m.v.«. Se pkt. 6.3.1.2.1 nedenfor.
- Side 117 -
...tilbudsgiveres tilbud, herunder deres priser og tekniske specifikationer ved tilbuddet, samt den fremgangsmåde tilbudsgiveren vil anvende ved udførelsen af opgaven. Derfor er offentlighedslovens § 30, stk. 1, nr. 2, typisk en bestemmelse, det er relevant at overveje i forbindelse med en anmodning om aktindsigt i forbindelse med en udbudsforretning.
(...)
Offentlighedslovens § 30 har følgende formulering:
(...)
...undtages, skal det være af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningen angår, at der ikke gives aktindsigt i et tilbud, herunder oplysninger om et tilbud. Det er ligeledes ikke afgørende, at virksomheden betragter bestemte oplysninger som driftshemmeligheder og i den forbindelse har påstemplet »fortroligt« på dokumenterne.
(...)
- Side 118 -
...foretage en afvejning og kan ikke pr. automatik undtage aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 30. Først må ordregiveren vurdere, om der er tale om drift eller forretningsforhold, og dernæst om aktindsigt kan indebære en nærliggende risiko for, at der i lyset af særligt konkurrencemæssige grunde påføres tilbudsgiveren økonomisk skade.
(...)
...meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige indhold.« Dette gælder dog ikke, jf. § 34, stk. 2, hvis »1) det vil medføre en prisgivelse af det eller de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, 2) det vil indebære, at der gives en klart vildledende information, eller 3) det resterende indhold i dokumentet ikke har et forståeligt eller sammenhængende meningsindhold.«
- Side 123 -
...112, stk. 3. Klagenævnet vurderede derfor, at de omtvistede prisoplysninger fortsat var forretningshemmeligheder omfattet af offentlighedslovens § 30, nr. 2. I samme retning klagenævnets afgørelse af 26. november 2018, hvor der var indgivet klage til klagenævnet, og derfor var der ikke indgået kontrakt, da ordregiver afventede klagenævnets afgørelse.
- Side 124 -
...er oplysninger om »tekniske indretninger eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende« i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2. Der er tale om detaljerede oplysninger om den tekniske og forretningsmæssige sammensætning af tilbuddene fra ABB og FLSmidth A/S, herunder vedrørende kvaliteten af den tilbudte tekniske løsning og tilbuds-
(...)
- Side 125 -
Kendelse af 7. september 2015, Siemens mod AffaldVarme Aarhus givernes projektorganisation. Oplysningernes karakter indebærer, at det kan lægges til grund, at det er af »væsentlig økonomisk betydning« for virksomhederne, at Siemens A/S’ anmodning om aktindsigt ikke imødekommes på dette punkt, jf. offentlighedslovens § 30, nr. 2.«
(...)
...fra 2016, s. 41. Oplysninger i CV’er om særligt relevante kompetencer og om særligt relevante projekter kan efter en nærmere vurdering af karakteren af de nævnte oplysninger, undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2, se klagenævnets afgørelse af 12. august 2016, der er omtalt i klagenævnets årsrapport fra 2016, s. 41-42.
- Side 129 -
...klagenævnet) overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35. Det fremgår af § 14, at der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med anden lovgivning, herunder regler om tavshedspligt og regler i lov om behandling af personoplysninger.