- Side 275 -
...ministerierne ikke havde bemærkninger, så var der ikke reel grund til afslag på aktindsigt. Det er ikke udelukket at give meroffentlighed også efter §§ 30-33, og man kan særligt forestille sig dette, hvor undtagelserne/tavshedspligten varetager hensyn til det offentlige selv, og hvor myndigheden vurderer, at der ikke er behov for beskyttelse/fortrolighed.
(...)
- Side 277 -
...bredere kreds af personer. Vedkommende må fx også godt kunne genkende sig selv eller af en begrænset kreds af personer, som evt. i forvejen har oplysninger, der giver grundlag for at identificere personen.3636. Jf. Betænkning om offentlighedsloven (1510/2009), s. 703 ff., der dog er fra tiden før GDPR, dvs. hvor reguleringen fulgte af persondataloven.
- Side 278 -
...myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise, som den ikke råder over i forvejen, eller hvis myndigheden selv skal foretage en nærmere vurdering af, hvilke oplysninger der skal sammenstilles for at foretage udtrækket.
- Side 280 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 287 -
...stk. 1.6161. Ekstraheringspligten for eksterne faglige vurderinger gælder dog ikke i dokumenter omfattet af offentlighedslovens § 26, nr. 5, om statistiske oplysninger mv. Bestemmelsen svarer til forvaltningslovens § 14 a, stk. 1, jf. ovenfor s. 220, jf. fx FOB 2014-14. Ekstraheringspligten kan dog stadig begrænses efter offentlighedslovens §§ 30-33.
- Side 288 -
...om offentlige ydelser er normalt ikke undtaget, medmindre det direkte eller indirekte siger noget om vedkommendes privatøkonomi i øvrigt eller afslører sociale problemer (hvilket det ofte vil). Tilsvarende har Ombudsmanden udtalt, at det ikke er en privat oplysning, at man har fået opholds- og arbejdstilladelse i Danmark, jf. FOB 2022-22. Det er ik-
(...)
- Side 289 -
...der er en formodning for, at udleveringen vil påføre skade, hvis oplysningerne er omfattet af bestemmelsen, jf. FOB 2016-54. Efter en konkret vurdering vil man i visse tilfælde kunne undtage tilbudsmateriale (eller dele heraf) mv. fra private virksomheder i forbindelse med udliciteringer eller andre tilbud, hvis materialet afslører de nævnte forhold.
(...)
- Side 291 -
Da offentlighedslovens §§ 30-33 kun undtager specifikke oplysninger fra aktindsigt, præciseres det i offentlighedslovens § 34, at hvis kun en del af et dokument indeholder oplysninger undtaget efter §§ 30-33, skal der gives aktindsigt i dokumentets øvrige indhold, dvs. at der skal gives delvis aktindsigt.
- Side 292 -
...parallelitet i formuleringen af offentlighedslovens §§ 30-33 og forvaltningslovens § 27. Dette indebærer dog ikke nødvendigvis, at der i alle tilfælde vil være sammenfald mellem de oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der er tavshedspligtige efter § 27.7676. Jf. lovforslag L 145 2012-13, s. 39 (ad nr. 11 – § 27, stk. 1-4).
- Side 296 -
En eventuel klageadgang over aktindsigtsafgørelser truffet af institutioner, selskaber mv. omfattet af offentlighedslovens §§ 3-5 kan bestemmes af vedkommende minister, jf. § 37, stk. 6.
- Side 302 -
...vægt. Der må derfor være tale om en begrænset mulighed. Se også UfR 1984.941 H om tavshedspligt for ministre og topembedsmænd vedr. interne drøftelser. Selv om beskyttelsen af interne beslutningsprocesser er forøget fra 2014 (bl.a. ved offentlighedslovens §§ 23 og 24), må tavshedspligten dog stadig kun kunne finde anvendelse i ganske særlige tilfælde.