- Side 788 -
...oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber, hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«
- Side 792 -
...ofte vedrøre oplysninger om forretningshemmeligheder og lignende, og det vil i givet fald i praksis være bestemmelsen i offentlighedslovens § 30, nr. 2, der vil være afgørende for, om et fortrolighedsønske skal efterkommes.« Det betyder med andre ord, at hvis oplysningerne skal udleveres efter offentlighedsloven, er de ikke at betragte som fortrolige.
- Side 794 -
...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.
- Side 795 -
...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2), være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.
- Side 801 -
...oplysninger i dokumentet, som det kan undlades at give aktindsigt i. Offentlighedsloven indeholder i §§ 30-35 en række undtagelser af bestemte oplysninger. Særligt relevant i udbudsretlig henseende er offentlighedslovens § 30, der giver mulighed for at undtage visse oplysninger om private forhold og drifts- eller forretningsforhold (afsnit 4.3.2.1).
- Side 802 -
En forbigået tilbudsgiver vil ofte anmode ordregiveren om oplysninger om de øvrige tilbudsgiveres tilbud, herunder deres priser samt den fremgangsmåde tilbudsgiveren vil anvende ved udførelsen af opgaven. Offentlighedslovens § 30 har følgende formulering:
(...)
- Side 803 -
...aktindsigt i de dele af et dokument, som ikke indeholder oplysninger, der kan undtages efter § 30, nr. 2.3535. Offentlighedslovens § 34 har følgende ordlyd: »Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 30-33, kun gør sig gældende for en del af et dokument, skal der meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige indhold.« Dette gælder dog ikke, jf. § 34, stk. 2, hvis:
(...)
- Side 804 -
...delpriser, som der ikke selvstændigt meddeles aktindsigt i. En af virksomhederne havde angivet, at virksomhed ikke vurderede, at de pågældende oplysninger i tilbudslisten var forretningshemmeligheder, forudsat der samtidig blev givet denne virksomhed indsigt i konkurrenternes oplysninger. Dette førte dog ikke til et andet resultat fra klagenævnet.
(...)
...udlevering af oplysningerne må antages at indebære en nærliggende risiko for økonomiske skadevirkninger, herunder forringet konkurrenceevne. Klagenævnet har ved vurderingen lagt vægt på, »at oplysningerne vedrører den løsning, som tilbudsgiverne har tilbudt i forbindelse med udbuddet, og at oplysningerne må anses for at vedrøre et konkurrenceparameter i
- Side 805 -
...til fremtidige udbud eller andre aftaler«.3737. At der skal gives aktindsigt i priser, er også på linje med Ankestyrelsen, se Tilsynsudtalelse om Aktindsigt, Ankestyrelsens brev til Ringkøbing-Skjern Kommune fra 1. december 2020, j.nr. 20-49014. Udtalelsen indeholder desuden nogle generelle betragtninger om offentlighedslovens § 30, stk. 1, nr. 1.
(...)
- Side 809 -
...afventede klagenævnets afgørelse. Ordregiver kan også undlade aktindsigt i de øvrige tilbudsgiveres delpriser, da disse oplysninger ikke vil blive gjort tilgængelige for borgere. Det samme er tilfældet, hvis borgerne ikke får oplyst priserne.4040. Jf. klagenævnets afgørelse af 4. december 2018, der er omtalt i klagenævnets årsrapport fra 2018, s. 50.
(...)
Forvaltningslovens § 15 c indeholder en tilsvarende bestemmelse som offentlighedslovens § 30, nr. 2. I Højesterets dom af 29. november 2010, Konkurrencestyrelsen mod FC Nordsjælland, U 2011.616 H, har Højesteret taget stilling til anvendelsen af denne bestemmelse, der på dette tidspunkt var indeholdt i forvaltningslovens § 15.
- Side 810 -
Andre oplysninger end priser kan også undtages efter offentlighedslovens § 30, nr. 2.
(...)
- Side 811 -
...FLSmidth A/S, herunder vedrørende kvaliteten af den tilbudte tekniske løsning og tilbudsgivernes projektorganisation. Oplysningernes karakter indebærer, at det kan lægges til grund, at det er af ’væsentlig økonomisk betydning’ for virksomhederne, at Siemens A/S’ anmodning om aktindsigt ikke imødekommes på dette punkt, jf. offentlighedslovens § 30, nr. 2.«
(...)
- Side 812 -
...2016, s. 41. Oplysninger i CV’er om særligt relevante kompetencer og om særligt relevante projekter kan efter en nærmere vurdering af karakteren af de nævnte oplysninger undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2.4242. Se klagenævnets afgørelse af 12. august 2016, der er omtalt i klagenævnets årsrapport fra 2016, s. 41-42.
- Side 816 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.
- Side 823 -
...den privates konkurrenceevne, herunder som tilbudsgiver i kommende udbud, såfremt der gives aktindsigt i oplysningerne. Der skal derfor være en nærliggende risiko for væsentlig økonomisk skadevirkning, for at oplysningerne kan undtages fra aktindsigtsadgangen. Der vil i den forbindelse modsat offentlighedsloven skulle foretages en interesseafvejning.