- Side 732 -
...forhold til kredsen af oplysninger, som er omfattet af tavshedspligt. Der er dog muligvis sket en yderst begrænset indskrænkning af området for tavshedspligt vedrørende privatlivets fred i § 27, stk. 1, nr. 1, idet udtrykket »private« har erstattet udtrykket »personlige« i den tidligere gældende bestemmelse i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 6.
- Side 759 -
Bestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., 2. led, indebærer, at en oplysning vil kunne være fortrolig, fordi Danmark er folkeretligt forpligtet til at fortroligholde den. Bestemmelsen svarer til offentlighedslovens § 32, stk. 1.
(...)
...sådanne drøftelser som led i den internationale politiske beslutningsproces – og i overensstemmelse med international kutyme – skulle kunne finde sted i fortrolighed. På tilsvarende måde må den selvsamme kutyme tilsige, at disse oplysninger anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., 2. led. Se også FOB 2020-12 og FOB 2020-29.
- Side 761 -
...en international organisation har en berettiget forventning om, at visse oplysninger fortroligholdes. Bestemmelsen omfatter således ikke alene tilfælde af egentlige folkeretlige forpligtelser, jf. ordene »eller lignende«. Se hertil også de specielle bemærkninger i L 144, FT 2012/13, til den tilsvarende bestemmelse i offentlighedslovens § 32, stk. 1.
...Bestemmelsen modsvares af offentlighedslovens § 32, stk. 2, og af den tidligere § 13, stk. 1, nr. 1, i offentlighedsloven af 1985, hvorfor en vis vejledning om bestemmelsens anvendelsesområde vil kunne søges i praksis vedrørende disse bestemmelser, jf. herom Offentlighedskommissionens betænkning 1510/2009, s. 658, 665 ff og 715 ff. Det er – i mod-
(...)
- Side 762 -
...§ 32, stk. 2. Hvor dette efter en konkret vurdering er tilfældet, vil oplysningerne ikke blot være undtaget fra aktindsigt, men også have karakter af fortrolige oplysninger efter forvaltningslovens § 27, stk. 3. På tilsvarende måde vil de indberetninger, som Udenrigsministeriet modtager fra de danske ambassader, ofte være omfattet af bestemmelsen.
(...)
- Side 763 -
...bestemmelsen i offentlighedslovens § 32, finder forvaltningslovens § 27, stk. 3, ikke anvendelse på oplysninger vedrørende forholdet mellem den danske regering og de grønlandske eller færøske myndigheder. Sådanne oplysninger vil til gengæld kunne være undergivet tavshedspligt på andet grundlag, herunder af hensyn til regeringens interne beslutningsproces.
- Side 772 -
...mellem på den ene side undtagelsesbestemmelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 og på den anden side afgrænsningen af, hvilke oplysninger der må anses for fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Denne parallelitet er understreget med offentlighedsloven af 2013 og den samtidigt skete omformulering af § 27 ved lov nr. 683 af 12. juni 2013.
- Side 899 -
...udg., s. 162, men cfr. til dels FOB 1994.86. Har referaterne mistet deres interne karakter, f.eks. fordi de er videregivet til udenforstående, og indeholder referaterne ikke oplysninger, som kan eller skal undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens §§ 30-35, vil der dog næppe være reale grunde til at nægte videregivelse af sådanne dokumenter.