- Side 788 -
...oprettet ved lov, visse forsyningsselskaber, visse offentlige selskaber, hvor mere end 75 pct. af ejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder, og andre situationer. Det vil således være muligt at opnå aktindsigt i sådanne virksomheders udbudsforretninger på lige fod med ordregivere, der kan anses for en »del af den offentlige forvaltning.«
- Side 794 -
...personalesager og førelse af en kalender), finder hovedreglen i offentlighedslovens § 7 anvendelse. Dette indebærer, at enhver har ret til at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en ordregiver som led i en udbudsforretning, medmindre en af de undtagelser, der er nævnt i offentlighedslovens §§ 19-35, finder anvendelse.
- Side 795 -
...udbudssager vil særligt muligheden for at undtage interne dokumenter (afsnit 4.2.1) samt brevveksling med advokater efter offentlighedslovens § 27, nr. 4 (afsnit 4.2.2), være relevante for ordregiveren at overveje. Uanset at et dokument kan undtages fra aktindsigt, skal ordregiveren give aktindsigt i faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger.
- Side 801 -
Også offentlighedslovens § 33, nr. 3, kan have betydning for aktindsigt i udbudssager. Denne bestemmelse giver generelt mulighed for at undtage
- Side 812 -
Retten til aktindsigt kan endvidere begrænses efter offentlighedslovens § 33, nr. 3, i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed.
(...)
- Side 813 -
...opsiges med kort varsel. Ombudsmanden udtalte herefter: »I den foreliggende sag er der tale om aktindsigt i oplysninger i en allerede indgået kontrakt. Anvendelse af § 33, nr. 3, må derfor efter min opfattelse bygge på andet og mere end den blotte generelle risiko for, at der ved (eventuelt) fremtidige udbud ikke vil fremkomme markedsmæssige tilbud.«
(...)
- Side 815 -
...henseende allerede derfor ikke kan anses for at være nærliggende risiko. Der er derfor ikke grundlag for i medfør af bestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 3, at undtage disse oplysninger fra aktindsigt. Af samme grunde finder klagenævnet, at der ikke er grundlag for at undtage de nævnte gevinstberegninger i medfør af den nævnte bestemmelse.«
- Side 816 -
Offentlighedslovens § 14 indeholder et krav om, at myndigheden skal overveje meroffentlighed. I forbindelse med en anmodning om aktindsigt skal ordregiveren og klagenævnet således overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af offentlighedslovens §§ 23-35.