- Side 278 -
...myndighedens ressourcer, og indebærer, at dataudtrækket skal kunne foretages i løbet af kort tid. Kravet vil ikke være opfyldt, hvis myndigheden skal indhente særlig faglig ekspertise, som den ikke råder over i forvejen, eller hvis myndigheden selv skal foretage en nærmere vurdering af, hvilke oplysninger der skal sammenstilles for at foretage udtrækket.
- Side 280 -
...hvis der foreligger et lovgivningsprojekt af et bestemt, relativt præcist angivet indhold, og altså ikke sager, hvor det er ganske usikkert, om de vil munde ud i et lovforslag. Det er i øvrigt kun egentlig lovgivning, der er omfattet af undtagelsen. Forberedelse af bekendtgørelser, cirkulærer mv. er omfattet af de almindelige regler om aktindsigt.
- Side 288 -
...kategorier af oplysninger, der er undtaget fra aktindsigt. Hermed er det ikke hele sagen eller hele dokumenter, der er undtaget fra aktindsigt. Derfor er det også bestemt i offentlighedslovens § 34, at hvis de oplysninger, der kan undtages, kun udgør en del af et dokument, skal der gives aktindsigt i resten (jf. nærmere nedenfor sidst i afsnittet).
(...)
- Side 291 -
Da offentlighedslovens §§ 30-33 kun undtager specifikke oplysninger fra aktindsigt, præciseres det i offentlighedslovens § 34, at hvis kun en del af et dokument indeholder oplysninger undtaget efter §§ 30-33, skal der gives aktindsigt i dokumentets øvrige indhold, dvs. at der skal gives delvis aktindsigt.
- Side 296 -
En eventuel klageadgang over aktindsigtsafgørelser truffet af institutioner, selskaber mv. omfattet af offentlighedslovens §§ 3-5 kan bestemmes af vedkommende minister, jf. § 37, stk. 6.