- Side 412 -
...kapitel 3, afsnit 2. Retten til aktindsigt omfatter således ikke ministerkalendere eller kalendere, der føres for bl.a. regionsrådsformænd og borgmestre. Det samme gælder med hensyn til kalendere, som føres af offentligt ansatte som led i tjenesten. Kalendere, som ansatte og andre fører personligt til eget brug, omfattes ikke af offentlighedsloven.
- Side 417 -
Indebærer afgivelsen, at dokumentet har mistet sin interne karakter, vil det bero på bestemmelserne i offentlighedslovens §§ 30-33 og 35, om den modtagende myndighed – og i øvrigt også den afgivende myndighed – vil kunne undtage dokumentet helt eller delvist.
- Side 436 -
skal de ekstraheringspligtige oplysninger ikke være undtaget fra aktindsigt efter reglerne i offentlighedslovens §§ 33-35.
- Side 439 -
Er både sagen som sådan og det enkelte dokument undergivet aktindsigt, må det overvejes, om der er oplysninger i dokumentet, der kan (og bør) tilbageholdes. Denne problemstilling reguleres af offentlighedslovens §§ 30-35.
- Side 446 -
I de tilfælde, hvor tavshedspligten følger af en EU-forordning, vil de pågældende oplysninger eller dokumenter også kunne (og skulle) undtages efter offentlighedslovens § 35 om særlige tavshedspligtbestemmelser. Det samme gælder for tavshedspligtforskrifter i EU-direktiver eller i internationale traktater, der er implementeret i dansk ret.
- Side 456 -
...bestemmelser om tavshedspligt« er det markeret, at aktindsigtsretten efter offentlighedsloven ikke begrænses af de almindelige regler om tavshedspligt i straffeloven og forvaltningsloven. Bestemmelsen angår således alene tavshedsforskrifter i særlovgivningen, der ud fra særlige hensyn har fastsat tavshedspligt med hensyn til visse nærmere angivne forhold.
- Side 469 -
...forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens art. 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i offentlighedsloven, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 3. Der er således sammenhæng mellem forordningens regler om indsigt og offentlighedslovens regler om egenacces.