- Side 320 -
...offentlighedslovens § 35, og heller ikke efter skatteforvaltningslovens § 17. Der indsættes her i bogens beskrivelse et uddrag af Udtalelse nr. 9380 af 20. maj 2015, som rammer en række af bestemmelserne i forskellige regelsæt, og fra Ombudsmandens udtalelse skal fremhæves væsentlige passager som viser samspil og definitioner i de berørte regelsæt:
(...)
- Side 324 -
6. Offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17
(...)
6.1. Det fremgår af ministeriets afgørelse, at ministeriet har undtaget oplysninger i tre dokumenter efter offentlighedslovens § 35, jf. § 17, stk. 1, i skatteforvaltningsloven (lovbekendtgørelse nr. 175 af 23. februar 2011 med senere ændringer).
(...)
Offentlighedslovens § 35 regulerer sammenhængen mellem reglerne om aktindsigt og reglerne om tavshedspligt. Bestemmelsen lyder således:
(...)
- Side 325 -
...tavshedspligtsbestemmelse som omtalt i offentlighedslovens § 35. Se bl.a. betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, s. 731 ff., Folketingets Ombudsmands beretning for 2003, s. 345 f., og egen drift-projektet om undersøgelse af et antal sager om aktindsigt fra Told- og Skattestyrelsen, jf. Folketingets Ombudsmands beretning for 2005, s. 621 ff. (især s. 672 ff.).
(...)
- Side 327 -
6.2. Skatteministeriet har under akt 21 undtaget en afgørelse om skatteforhold i forhold til konkrete skatteydere. Det kan ikke give mig anledning til bemærkninger, at ministeriet har undtaget denne afgørelse fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 35, jf. skatteforvaltningslovens § 17.
(...)
Det er på den baggrund også min opfattelse, at oplysningerne ikke kunne undtages med hjemmel i bestemmelsen i offentlighedslovens § 35 eller bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 17.
- Side 330 -
Retten til at give aktindsigt efter offentlighedslovens regler begrænses af skatteforvaltningslovens § 17 – idet offentlighedslovens § 35 foreskriver som følger: