Bøger, som nævner Offentlighedsloven § 5

Generelle betragtninger

- Side 315 -

...miljøoplysningslovens § 3 og miljøoplysningsdirektivets artikel 3, stk. 1, fastslår, at retten gælder miljøoplysninger, som myndigheden er i besiddelse af eller som opbevares for den. Pligten til at foretage EU-konform fortolkning fører derved formentlig til, at den tidsmæssige udskydelse i 1985-offentlighedslovens § 5, stk. 1, nr. 1, ikke kan fastholdes.

Læs på Jurabibliotek



Rekonstruktion af dokumenter, herunder slettede e-mails

- Side 322 -

...udkast til nogle interne dokumenter, der i endelig form indgår i sagen, kan de slettede udkast/e-mails således formentlig ikke anses for omfattet af retten til aktindsigt, da de ikke kan antages at vedrøre den pågældende sag, jf. 1985-offentlighedslovens § 5, stk. 1, nr. 1. De slettede e-mails/dokumenter må for en naturlig betragtning sidestilles med

Læs på Jurabibliotek



Videregivelse som følge af forvaltningslovens § 31

- Side 357 -

...betænkning nr. 857/1978, s. 186, er det anført, at det forhold, at den myndighed, der har afgivet interne arbejdsdokumenter, har været forpligtet hertil, f.eks. på grund af en lovbestemt udleveringspligt, ikke kan antages at være af betydning i relation til fortolkningen af 1970-offentlighedslovens § 5, nr. 3 (der svarer til 1985-offentlighedslovens § 7).

Læs på Jurabibliotek



Ministerier og direktorater

- Side 364 -

...regiment som en landsdelskommando havde ansvarsområde og beføjelser af et sådant omfang, at disse myndigheder måtte anses som selvstændige myndigheder i relation til 1970-offentlighedslovens § 5, nr. 4. Denne vurdering svarede til, hvad Justitsministeriet havde givet udtryk for i en udtalelse til Forsvarsministeriet, der byggede på den opfattelse, at de

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 365 -

...lokalkendskab) at afgive indstilling som grundlag for Jordlovsudvalgets og/eller Landbrugsministeriets afgørelse. Ombudsmanden fandt heller ikke, at det delvise personsammenfald, der består i, at medlemmer af Jordlovsudvalget er formænd for jordbrugskommissionerne, er tilstrækkeligt til at ophæve jordbrugskommissionernes karakter af selvstændige organer.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og formål

- Side 378 -

1985-offentlighedslovens § 7, nr. 3, omfatter brevveksling mellem en kommunalbestyrelse og dennes udvalg, afdelinger og andre organer eller mellem disse organer indbyrdes. Bestemmelsen er en videreførelse af 1970-offentlighedslovens § 5, nr. 5, der med enkelte sproglige forskelle svarer til kommissionsudkastets § 4, stk. 1, litra c.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og formål

- Side 398 -

...nr. 1 og 2, der i det væsentligste svarede til kommissionsudkastets § 4, stk. 1, litra a. Bestemmelserne tilsigter at beskytte den del af den (regerings)politiske beslutningsproces, hvor de politiske synspunkter i særlig grad gør sig gældende, jf. betænkning nr. 325/1963, s. 65 f., betænkning nr. 857/1978, s. 229, og betænkning nr. 1510/2009, s. 536.

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og formål

- Side 403 -

...1985-offentlighedslovens § 10, nr. 2, er – ligesom lovens nr. 1 – en videreførelse af 1970-offentlighedslovens § 5, nr. 1 og 2, der i det væsentligste svarede til kommissionsudkastets § 4, stk. 1, litra a. Bestemmelsen tilsigter at beskytte den del af den (regerings)politiske beslutningsproces, hvor de politiske synspunkter i særlig grad gør sig gældende, jf. betænkning

Læs på Jurabibliotek



Baggrund og formål

- Side 411 -

...offentlighedsloven skal have adgang til at gøre sig bekendt med vejledningen/rådgivningen. Hvis dette ikke var tilfældet, ville det stille myndigheden i en ringe position i forhold til modparten, der ved at søge om aktindsigt kunne få indsigt i myndighedens overvejelser om retssagen, hvilket kunne føre til en skævvridning mellem parterne i retssagen.

Læs på Jurabibliotek



Dokumenter omfattet af 1985-offentlighedslovens § 10, nr. 4, samt tidsfaktoren

- Side 422 -

...uanset om dokumenterne var fremlagt i retten eller i øvrigt gjort tilgængelige for modparten i retssagen. Det blev dog samtidig fremhævet, at undtagelsesbestemmelsen næppe var anvendelig på de processkrifter, der hidrørte fra modparten. Derimod kunne andre af offentlighedslovens undtagelsesbestemmelser eventuelt finde anvendelse på disse dokumenter.

Læs på Jurabibliotek