- Side 269 -
...Ombudsmanden udtalte, at journalister havde krav på aktindsigt i navnene på de medarbejdere i et ministerium, der havde behandlet nogle sager, der var meget omtalt i medierne. Ombudsmanden fandt, at det bl.a. er en del af offentlighedslovens formål, at pressen skal kunne afdække spørgsmål om mulig inhabilitet. men der er tale om begrænsede modifikationer.
(...)
- Side 271 -
...til løbende aktindsigt efter forvaltningslovens regler om partsaktindsigt. dvs. løbende at få tilsendt dokumenter i fremtiden, efterhånden som de indgår i sagen.1313. Jf. FOB 1993.53, der dog bemærker, at fremsættelse af begæring om løbende aktindsigt kan imødekommes efter meroffentlighedsprincippet. Se også Lovforslag L 144 2012-13, s. 77 (ad § 14).
(...)
...fx særlige oversigter eller dokumentsammenskrivninger, med henblik på aktindsigt (bortset fra databasemateriale, jf. § 11, jf. nedenfor).1414. Dog udtalte Ombudsmanden i FOB 1998.110, at Service 900-nævnet burde have udarbejdet et notat om indholdet af nogle lydbånd, som nævnet ikke havde pligt til at give aktindsigt i. Notatet kunne så udleveres.
(...)
- Side 273 -
Det er særligt bestemt, at der er aktindsigt i journaloversigter, aktlister mv.,2424. Jf. om aktindsigt i journaloversigter mv. ovenfor s. 213. jf. offentlighedslovens § 7, stk. 2, nr. 2.