- Side 876 -
...kendelse af 26. september 2018 i Falck A/S mod Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor ankenævnet stadfæstet at et muligt »offer«, kunne opnå egen acces i dokumenter indhentet under en kontrolundersøgelse. Derimod blev aktindsigt nægtet til en politiker, udsat for en smædekampagne i samme sag, i Konkurrenceankenævnets kendelse af 24. oktober 2018.
(...)
- Side 877 -
...virksomheden ikke var nævnt i nogen af sagens dokumenter. Hverken Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Konkurrenceankenævnet synes dog at have overvejet, om aktindsigt burde indrømmes, jf. princippet om meroffentlighed. bl.a. da offentlighedslovens § 14 ikke gælder direkte. Bestemmelsen antages dog at være udtryk for en kodificering af uregule-
(...)
- Side 878 -
Både aktindsigt og udlevering af dokumenter skal ske med respekt for drifts- og erhvervshemmeligheder samt oplysninger om tekniske forhold, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 4, og offentlighedslovens § 8. Fraværet af partsstatus kan endvidere påvirke eventuelle afvejninger i retning af en mere begrænset udlevering af oplysninger og dokumenter.
- Side 879 -
...offentlighedslovens § 8. Derudover er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forhold til offentliggørelse begrænset af sin forvaltningsretlige tavshedspligt.38183818. For nærmere om denne se fx Niels Fenger, Forvaltningsloven, DJØF 2013, pp. 673-735. Formentlig i forlængelse af det sidste er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i dag tilbageholdende med at kommentere
(...)
- Side 880 -
...13, stk. 4, og offentlighedslovens § 8 forudsætter en afvejning, herunder om offentliggørelse eller aktindsigt kan skade virksomheden. Dette accepteres normalt fsv. drifts- og erhvervshemmeligheder, omkostninger samt oplysninger om tekniske forhold. Praksis synes dog at have sympati for hemmeligholdelse i videre omfang, såfremt det vedrører inter-